Ty nejlepší články rovnou do mailu

Pozor, lepek! Tyto potraviny ho obsahují, i když tak nevypadají

Lepek je směs bílkovin, která se běžně nachází v obilninách jako je pšenice, ječmen a oves, a tedy v mouce a pečivu obecně. Pokud ho v potravě přijímáme vysoké množství, tělo si s ním nedokáže poradit a způsobuje zdravotní problémy. Nemoci způsobené nesnášenlivostí organismu na lepek mohou být např. celiakie nebo Crohnova nemoc.

Přes zlehčování, že současná bílá mouka je zdraví neškodná, je prokázáno, že právě bezlepková dieta nebo omezení příjmu lepku na minimum dokáže zlepšit zažívání a pomáhá zlepšovat zdravotní stav, pokud trpíte třeba depresí.

Zajímalo nás proto, které potraviny obsahují lepek, ačkoliv se tak na první pohled nemusí tvářit.

Chleby a pečivo

Potraviny, které jsou u bezlepkové diety přísně zakázány, jsou právě chleby a pečivo. Pšenice, ječmen, žito, oves a krupice jsou vysokolepkové potraviny. V Čechách zatím zřídka, ve světě častěji už naštěstí najdete bezlepkové pečivo i bezlepkovou mouku pro jeho výrobu.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky se sladovými ochucovadly a zahušťovadly, jako je třeba instantní horká čokoláda, některé koktejly, tavené sýry nebo sladká mléka mívají vysoký obsah lepku, aniž byste to u nich čekali. Podobně také některé zmrzliny - jak nanuky, tak točené mohou obsahovat poměrně hodně lepku. U točených nezapomeňte, že kornoutek se vyrábí z mouky. A musíme bohužel zmínit i některé hotové pudinky a slazené jogurty nebo jogurty s křupinkami a podobně.

Maso

Spousta pokrmů z masa by měla zmizet z vašeho jídelníčku, pokud se vyhýbáte lepku. Například řízky v trojobalu se nejdřív obalí v bílé mouce, která obsahuje až 80% lepku a nakonec ve strouhance, která je z pečiva, a tedy zase z mouky. Podobně vás zklameme, pokud máte rádi těstoviny s masem, instantní polévky nebo "masové" bujóny. Nezapomeňte, že i omáčky se často zahušťují moukou, proto se jim při bezlepkové dietě radši vyhněte.

Ovoce a zelenina

Přestože samotné ovoce a zelenina jsou plně při bezlepkové dietě vhodné, jejich zpracované variace už ne. Třeba když si připravíte salát, rajčata a papriku a vložíte je do bagety, není to dobrý příklad bezlepkové diety. Ovocným džemům a omáčkám se ztužovadly a sirupy byste se měli vyhnout stejně jako různým plněným "taštičkám", "mřížkám" a dalšímu pečivu.

Je dobré si uvědomit, že i většina předpřipravených hranolek a bramborových chipsů s příchutí obsahuje přísady, které lepek obsahují.

Dochucovadla

Většina z dochucovadel obsahuje pšeničné ztužovače. Bohužel ne u všech se dozvíte jejich druh ze složení. Na to se pro jistotu podívejte i u kupovaných marinád, sójové omáčky nebo bujónů.

Pivo

Výzkumy provedené v Čechách potvrdili (bohužel) následující skutečnost.

  • Nealkoholické pivo obsahuje pouze malé množství lepku - méně než 3 mg na litr
  • Ležák obsahuje mez 3 - 9 mg lepku na litr
  • Černé pivo obsahuje 9 - 15 mg lepku na litr
  • Pšeničné pivo vyráběné převážně z pšeničného sladu obsahuje dokonce až mezi 10,6 a 41,2 mg lepku na litr!

Pivo tedy do své bezlepkové diety radši nezahrnujte.

Alkoholické nápoje

Podle výzkumů tvrdý alkohol jako je třeba vodka, tequila, džin, ale i whisky, neobsahuje díky destilaci žádný lepek. Pozor si dejte ale v případě, že alkohol byl po destilaci dobarvován karamelem.

Co vy na to?