Ty nejlepší články rovnou do mailu

Co je to Ghí

V posledních letech, a obvzlášť tento rok, se velmi často mluví o Ghí jako zdravé alternativě tuku. Co se za tímto názvem skrývá a opravdu jde o zdravou volbu?

Máslo asi zná každý Čech a není třeba mu nic vysvětlovat. Stlučený tuk z mléka krav je často přítomen u snídaně. I když bylo máslo zatracováno a nahrazeno margarínem, svoji cestu zpět si našlo. Zkrátka i dietní stravování podléhá módním vlnám a bohužel není ani dnes jisté co vlastně zdravé je a co méně.

Máslo si sice svoji cestu na výsluní našlo, ale i tak bychom se měli mít na pozoru. Jako ve všem platí, že všeho s mírou a co se tepelné úpravy týče, je máslo naprosto nevhodné. Tedy abychom byli přesní, máslo je pro tepelnou úpravu dobrá volba, ale díky dalším obsaženým částicím dochází k přepalování.

Běžné máslo, tak jak jej známe v podobě kostky, obsahuje nemalé množství vody a bílkovin. Vody v něm najdeme kolem 3- 10% a už ze základní školy víme, že voda vře při 100° C. Díky tomu stačí máslo zahřát na tuhle teplotu a už dochází k přepalování tuku. Což je pro naše tělo špatné. Mléčné bílkoviny jsou na tom podobně a stačí jim podobná teplota.

Naštěstí tu ale máme Ghí, což je vlastně staré dobré přepuštěné máslo. V našich končinách je přepuštěné máslo velmi dlouho známé a dokonce o něm píše i nejznámější česká kuchařka M.D. Rettigová. V Indii je přepuštěné máslo nazýváno právě Ghí a právě odtud se k nám nyní nejčastěji dostává. Ve své podstatě jde o velmi jednoduchý proces. Spočívá v pomalém zahřívání většího množství másla. Díky různým bodům varu právě voda a bílkoviny vystoupají nahoru a začnou se srážet. Postupně se vše odebírá až zůstane čisté přepuštěné máslo. Výsledek má krásně žlutou barvu a obvykle to trvá opravdu dlouho, někdy až 10 hodin. Podmínkou pro kvalitní produkt je totiž nízká teplota. Při dosažení vysokých teplot, které se budou pohybovat až kolem bodu zakouření dojde totiž k přepálení tuku a to už za zdravou potravinu rozhodně považovat nemůžeme.

Uplatnění Ghí najde v kuchyni především při vaření, ale s klidným svědomím jej použijte i na pečivo místo klasického másla. Trošku lépe se roztírá a jak jsme zmínili, neobsahuje (nebo v malém množství) mléčné bílkoviny, které tělo obvykle neumí dobře zpracovat.

Malý tip na konec. Zkuste na Ghí udělat dietní celozrnné palačinky. Jejich chuť bude opravdu luxusní a proč si občas nedopřát něco trošku lepšího.

Co vy na to?