Typické české rychlé snídaně - jsou "v pohodě"?

Snídaně má být základem dne. Pro většinu lidí tomu ale tak není, nemají prostě čas. Místo kvalitní snídaně je potřeba vypravit děti do školy, v rychlosti se obléknout a vyrazit pokud možno včas do zaměstnání. Podívali jsme se na "rychlosnídaně", které si Češi nejčastěji dopřávají. Jak jste na tom vy?

Rohlík s máslem a marmeládou

Oblíbená snídaně zejména rodičů aneb "dojím, co nedojedly děti". Od prvního pohledu je na této snídani vidět, že neobsahuje téměř žádné bílkoviny, které jsou stavební jednotkou pro svaly. Podobně je na tom s obsahem vlákniny - ani z bílé mouky, ani z másla a ani z marmelády vlákninu tělu nedodáte. Rohlík s máslem a marmeládou tak tělu dodá rychlé cukry a díky tomu i na chvíli pocit, že máte energii. Ta ale vyprchá během hodiny a s ní i pocit zasycení. Bez vlákniny a bílkovin tak budete mít opět brzy pořádný hlad.

Co je špatně:

  • vysoký obsah tuku a cukru
  • téměř žádné bílkoviny
  • téměř žádná vláknina

Alternativa:

Pokud trváte na sladké snídani, která sestává i z pečiva, sáhněte po celozrnném čerstvém (ne rozmraženém) rohlíku. Ten obsahuje právě díky použití celozrnné mouky i více vlákniny a méně lepku než klasický rohlík. K rohlíku svou sladkou chuť ukojte třeba prostřednictvím ochuceného kefíru. Ten obsahuje nejen vyšší porci bílkovin, ale také má pozitivní vliv na vaše trávení.

Chleba s taveným sýrem a šunkou

Milovníci slaných snídaní tuto variantu určitě znají. Není nic jednoduššího, než si ukrojit krajíc chleba, z ledničky vyndat trojuhelník taveného sýra a pár plátků šunky a vše to pak během chvilky připravit a sníst. Jenže je tu několik "jenže".

Tavené sýry jsou sice lahodné. Aby ale byly pořád připraveny na namazání na chleba, obsahují několik přísad, které nejsou pro tělo zrovna dvakrát přínosné. Tavící soli, konzervanty a ochucovadla jsou jejich tajemstvím. Tělu tak dodáváme sice chuťově možná dobrou, ale zároveň přesolenou a obvykle fosforečnanů plnou snídani.

Když k sýrům přidáme šunku, tělo k snídani přesolíme až až. Šunky už samy o sobě obsahují vyšší množství soli, aby se nekazily. K tomu nějaké ty stabilizátory a konzervanty a hned se koktejl pro tělo "zbytečných" látek znásobí.

Co je špatně:

  • vysoký obsah soli
  • množství konzervantů a stabilizátorů

Alternativa:

Tentokrát je poměrně jednoduchá - zkuste si tavený sýr podle našeho receptu připravit doma a pokud musíte ke snídani mít uzeninu, při výběru šunky sáhněte po té, která neobsahuje zbytečné přísady a naopak má co nejvyšší podíl masa. Chléb opět vyberte celozrnný nebo třeba žitný. Ten více zasytí a obsahuje méně lepku než klasický pšeničný chléb.

Párky s hořčicí

Aneb rychlovka pro milovníky teplých snídaní. Než se osprchujete, párky jsou ohřáté a vy se do nich můžete pustit. A s nimi tělu dodáte nejen pořádnou porci tuku, ale také několika přísad, o kterých ani netušíte, že párky obsahují.

Většina levnějších párků obsahuje velmi nízký podíl masa (často i méně než polovinu obsahu). Zbytek je mix kůží, škrobu, mouky, stabilizátorů, vody a hlavně dochucovadel. Mezi nimi nechybí obvykle ani výrobci oblíbený zvýrazňovač chutí a vůní - glutamát sodný.

A takový mix není zrovna něco, co by tělo po ránu mělo dostat. 

Co je špatně:

  • obsah stabilizátorů a dochucovadel
  • vyšší obsah tuku

Alternativa:

Když už párky, vyplatí se číst jejich složení před nákupem. Vyberte ty, které obsahují co nejvíce masa (dají se běžně sehnat i s obsahem masa vyšším než 80%) a jsou bez glutamátu. Cenově jsou sice dražší než "klasické" párky, ale v tomto případě se investice do kvalitní stravy vyplatí.

Ochucený jogurt

Naprosto geniální snídaňový "vynález". Alespoň na první pohled. Stačí jen popadnout kelímek a snídaně je hotová. Navíc samotné slovo jogurt vyvolává dojem, že taková snídaně je přeci zdravá, ne?

V případě slazených jogurtů snadno dodáme tělu víc jednoduchých cukrů, než bychom měli. Jsou sice chutné, ale to právě díky cukru. Podobně se na vlně "jogurtové" vezou i producenti různých smetanových nebo řeckých jogurtů, které jsou sice o něco chutnější než klasické, ale to vše díky vyššímu obsahu tuku.

Co je špatně:

  • vysoký obsah cukru (i více než 2 velké kostky v jednom kelímku)
  • vysoký obsah tuku u smetanových jogurtů
  • žádná vláknina

Alternativa:

Zkuste to jinak. Dejte si klasický bílý jogurt s trochou ovesných vloček a čerstvým ovocem. Hned máte dobrou snídani plnou vlákniny, ale i vitamínů a antioxidantů. A navíc nepřijdete o sladkou chuť.