I jako chlap s hubenou postavou můžete nabrat svalovou hmotu

Ženete se za vidinou vysportované postavy s pořádnými svaly, pravidelně mučíte svoje tělo v posilovně, ale svaly ne a ne růst, jak si představujete? Pokud máte "hubený" typ postavy, tzv. ektomorfní typ, který má problém vůbec s tím něco přibrat, pak vám může pomoci při nabírání některá z následujících rad.

Jezte dostatečně i dostatečně správně

Váš metabolismus je rychlejší, než si uvědomujete, proto pokud chcete větší svaly, je nutné dostat do těla dostatek potravy. Jen díky tomu může tělo začít budovat svalovou hmotu. A kvůli rychlejšímu metabolismu nemáte problém spalovat více kalorií, proto by váš jídelníček měl i více kalorií obsahovat.

Záleží samozřejmě nejen na tom, kolik toho jíte, ale i co jíte. Ve vaší stravě by měl být dostatek zdravých tuků a bílkovin, díky kterým tělo bude moct budovat hmotu. Zapomenout nesmíme ani na dostatek vlákniny, která jednak pomáhá pročišťovat trávící soustavu, ale také má úlohu při zajištění vstřebávání živin.

Jídelníček pro nabírání svalové hmoty nemusí být nijak drasticky odlišný od toho běžného zdravého, jen potřebujete jako hubený typ mnohem větší porce. Ideální bude, když vám s jídelníčkem pomůže výživový poradce, který přesně ví, kolik byste čeho měli tělu během dne dodat.

Čtěte také: Kolik gramů čeho a kolik kalorií přijmout denně?

Držte se cvičebního programu

Pokud v posilovně přebíháte od jednoho stanoviště k druhému podle toho, jak vás zrovna napadne, je možné, že právě i tento "chaos" je důvodem, proč ještě vaše svaly nejsou takové, po jakých toužíte.

Investujte do sebe a nechte si sestavit cvičební plán na míru od trenéra a pak se ho držte. Nuda to rozhodně nebude - u jednotlivých cviků si můžete přidávat na zátěži, díky čemu budete vědět, že se zlepšujete. Navíc se nebojte říct o změnu tréninkového plánu, aby se nestal rutinou. 

Zaznamenávejte si pokroky

Koukáte na sebe do zrcadla po týdnech cvičení a vidíte stále stejného vychrtlíka? Je to možné, člověk sám na sobě nárůst svalů neumí příliš dobře pozorovat.

I proto se dá využít jednoduchá pomůcka - metr. Stačí obyčejný krejčovský. Založte si svůj sportovní deník nebo využijte jednu z aplikací pro chytré telefony a ukládejte si data o obvodu hrudníku, pasu, bicepsů a dalších svalů. Díky tomu uvidíte, že vaše svaly opravdu rostou. Na vlastní oči.

Vyhněte se přílišnému hledání všemožných rad

Čtete všechny články na internetu, studujete rady ve fitness časopisech, posloucháte, co vám říkají ostatní cvičící ve fitku a ve finále nevíte, jak tedy vlastně cvičit? Říká se tomu "paralýza analýzou", nebo také "příliš mnoho (informací) škodí".

Vykašlete se na všechny nové články, rady, popisy, jak sportovat. Informací máte ke cvičení dost od trenéra, tak se teď zaměřte na jejich realizaci v posilovně. Svaly vám neporostou díky stále novým informacím, ale jen díky správnému pohybu.

Čtěte také: Chcete mít vypracované ruce? Nesoustřeďte se jen na bicepsy

Chybí vám parťák

Jste celí žhaví na to zvedat činky a pořádně si dát do těla? A nakonec stejně okukujete ostatní, jak cvičí oni a hlodá pak ve vás pochybnost, že možná necvičíte úplně správně? Pak je jasné, že si svaly jen tak nevybudujete.

Řešení je snadné - sežeňte si parťáka. Ať už máte zkušeného kamaráda, který vám s cviky poradí a bude sportovat stejně intenzivně jako vy, nebo si zaplatíte na víc hodin cvičení s trenérem, je jedno. Hlavní je, že se budete mít koho zeptat, s kým sledovat posun vpřed i kdo bude psychickou oporou a motivací i ve dnech, ky se vám moc nebude chtít.

Čtěte také: Cvičení ve dvou bude zábavnější

Článek publikován 30.7.2013, aktualizován 15.6.2019