V těhotenství některé potraviny radši vynechte, jde o zdraví vaše i dítěte

V těhotenství by mělo být samozřejmostí jíst zdravé a kvalitní jídlo. Některé potraviny, které jsou běžné ve zdravém jídelníčku, ale mohou těhotným způsobit problémy. A právě těmto potravinám je lepší se v těhotenství vyhnout.

Ryby

Ryby jsou považovány za velmi zdravou potravinu. Jejich maso je snadno stravitelné a slouží jako zdroj bílkovin i zdravých tuků a vitamínů. O rybím masu je také známé, že obsahuje vysoký obsah zdravých tuků - mastných kyselin.

Pro těhotnou ženu ale nejsou vhodné všechny typy ryb. U mořských ryb existuje riziko, že jejich maso může kvůli znečištění vod mít vyšší obsah rtuti. A rtuť je pro lidský organismus toxická. V těhotenství by se dostala i do plodu a negativně ovlivnila jeho vývoj.

Ryby, které nejsou v těhotenství vhodné:

  • tuňák
  • mečoun
  • žralok
  • marlín

Čtěte také: Jíte ryby? Pak děláte službu vašemu zdraví

Syrové maso

Ženy by se v těhotenství měly vyhýbat úplně všemu syrovému masu. A to kvůli nebezpečným bakteriím, salmonelóze a listerii, které se v tepelně neupraveném masu mohou skrývat. Nákaza způsobená těmito bakteriemi může bohužel vést až k potratu. Abyste minimalizovali riziko nákazy, je třeba maso před konzumací důkladně tepelně upravit.

V těhotenství proto radši zapomeňte například na sushi či sashimi, tataráky, uzená masa, sušené šunky a mnoho jiných podobných pochoutek.

Čtěte také: V těhotenství zapomeňte na saunu, manikúru i barvení vlasů

Syrová vejce

Vejce jsou nejhodnotnějším zdrojem bílkovin a také velkou zásobárnou živin. Avšak vejce syrová mohou obsahovat bakterie salmonely, která je nejen v období těhotenství velmi nebezpečná. Těhotné ženy by si proto měly dávat pozor na syrová nebo nedostatečně tepelně upravená vajíčka.

Stejně tak je potřeba při manipulaci s vejci - např. při vaření nebo pečení - dodržovat zásady hygieny a umýt si důkladně ruce. Salmonela nebo jiné bakterie mohou totiž být přítomny na skořápce vejce.

Těmto pokrmům se v těhotenství raději vyhněte

  • pošírovaná nebo smažená vejce s tekoucím žloutkem
  • lehce míchaná vejce
  • zálivky, které obsahují vejce
  • tiramisu
  • vaječný koňak
  • domácí zmrzlina
  • holandská omáčka

 

Pasterizace jako základní ochrana

Při nákupu potravin obsahujících vejce nebo mléko vyberte pro jistotu jen ty, u kterých byla provedena pasterizace. Pasterizační proces totiž zabíjí všechny bakterie a snižuje tak riziko infekce. Vždy proto zkontrolujte obal potraviny a tam byste měli najít informaci o pasterizaci.

Čtěte také: Jídelníček pro těhotnou ženu není nic složitého. Stačí jen dodržet pravidelnost