Cukr je zlozvyk. Omezte ho, aniž byste se trápili

Snadno se to řekne – přestanu jíst sladkosti, nebudu si ke kávě kupovat v cukrárně dezerty, omezím sladké nápoje. Jenže kdo je zvyklý tyto potraviny konzumovat, ten bude cukr ze svého jídelníčku odbourávat jen těžko. Nemluvě o lidech, kteří cukr využívají jako pomocníka k zahnání stresu, únavy či smutku. Přesto to jde.

Všichni jistě tušíme, že cukr je poměrně nezdravý a může na něm vzniknout závislost. Ale nejedná se o cukr všeobecně – vyhýbat bychom se měli zejména jednoduchým cukrům. To jsou takové, které se vyskytují právě v potravinách, které sami dokážeme identifikovat jako pro tělo nevhodné – sladkosti, limonády, zákusky či doslazované potraviny. Jenže dost cukru se skrývá i v ovoci, džusech či pečivu z bílé mouky. To všechno přitom v našem jídelníčku může chybět a tělo tím nikterak neochudíme (právě naopak). Ale co bychom neměli opomíjet, jsou komplexní sacharidy, protože tělo zkrátka nějaký cukr ke svému fungování potřebuje.

Celozrnné a neslazené

Chutnají nám zejména produkty, které jsou uměle doslazované, ale jediným jejich efektem je to, že nám nezaženou hlad (utiší ho jen na pár minut), nýbrž že nás za chvíli zase začne honit chuť na sladké. Proto je při nákupu vhodné dívat se na etikety výrobků a hledat informace o cukru. Kde je fruktóza, to neberte vůbec. Kde je příliš cukru, to také nekupujte. Z pečiva volte to vícezrnné či celozrnné, jogurty kupujte bílé a dochucujte si je doma například kouskem ovoce či chia semínky, raději než musli si dejte ovesné vločky, v případě rýže kupujte kvalitnější basmati. Omezte i brambory, které obsahují hodně sacharidů. Pokud to lze, čaj pijte neslazený. A pokud se chcete opravdu hlídat a nedodávat svému tělu zbytečně cukry, hlídejte si i glykemický index konzumovaných výrobků a potravin – čím je nižší, tím lépe.

Pozor v těhotenství 

Kdo jí hodně cukru, koleduje si mimo obezity také o vznik cukrovky. Zvlášť zákeřné to může být v těhotenství, kdy mnoho žen, které jinak téměř nemlsají, honí chutě na sladké. A těm se v tomto stavu hrozně těžko odolává. Ke zvýšené hladině cukru v krvi přispívají i těhotenské hormony, a tak se některé ženy mohou setkat s takzvanou těhotenskou cukrovkou – ta sice mizí po porodu, ale může být ohrožením hlavně pro nenarozené dítě, které je díky zvýšenému přísunu cukru „dobře živené“ a může být značně velké a navíc mu v budoucnu hrozí také rozvoj cukrovky. Takže lepší je od začátku nemlsat a neohrožovat sebe ani dítě. Jídelníček pro těhotnou není zas tak složitý, stačí dodržovat pár pravidel.