Ty nejlepší články rovnou do mailu

Prostřeno - co vám v televizi neřeknou, ale měli by

Každý podvečer zasedne skoro milion z nás k televizní obrazovce a pustí si reality show, kterou nám nabízí televize Prima již několik let. V dnešním článku nás rozhodně nebude zajímat kuchařské umění jednotlivých soutěžících a už vůbec ne to, jak bydlí. Podíváme se radši na to, jak zdravý jídelníček dokážeme vytvořit, když nám jde o tisíce.

Je naprosto jasné, že jídla, která soutěžící servírují, rozhodně nejsou typickou večeří běžné rodiny. Upřímně, kdo běžně zvládá připravit obvyklé čtyři chody? Rozhodně ale ze zvolených jídel můžeme vyčíst, zda si lidé myslí, že i se zdravější formou večeře mohou vyhrát.

Namátkou jsme zalovili v archivu TV Prima a vybrali týden od 15. 10. 2012 do 19. 10. 2012. Pojďme se tedy podívat, jak vypadal jídelníček.

Pondělí

  • Jatýrka ve slanince
  • Kuřecí vývar s pupíčky
  • Vepřové medailonky s „amerikama“
  • Tvarohové kapsičky s broskví

Pondělí nám tedy příliš dietně nezačalo. Proti kuřecím játrům nemůžeme nic namítat, nabízejí na menší porci tuku velké množství zinku a vitamínu B. Také obsah kyseliny listové, kterou člověk neumí vyrábět a musí ji přijímat ze stravy potěší.

Ve vývaru si pod "pupíčky" představte kuřecí srdce, ta obsahují opět velké množství vitamínu B, ale stejně jako všechny vnitřnosti i velké množství cholesterolu. Vývar s masem je ale něco, co určitě na večeři můžeme doporučit.

U hlavního chodu už ale přichází to horší. Vepřové medailonky, připravené z vepřové kýty, rozhodně nejsou málo tučné maso a americké brambory jsou zkrátka jen brambory na vrstvě tuku.

Dezert není zcela špatný, ale pro náplň mohlo být použito čerstvé ovoce. V kompotovaném je zbytečně velké množství přidaného cukru. Za tvaroh dáváme bod plus. Zasytí a díky množství bílkovin je vhodným doplněním dietního jídelníčku.

Úterý

  • Nakládaná mozzarella, chuťovky
  • Pohanková polévka
  • Steak Diane, opečené brambory
  • Čokoládový koláč

Úterý už vypadá lépe. Začínáme mozzarelou, která není sice zcela dietní sýr, ale rozhodně lepší volba než třeba párek.

Za pohankovou polévku tleskáme, pohanka je cenným zdrojem bílkovin. Díky vláknině, kterou obsahuje, zasytí a v dietním jídelníčku pomůže od pocitu hladu.

Steak Diane, i když ze svíčkové, zbytečně plave v tučné smetaně a o bramborách jsme už mluvili. Stačí je neobalit tukem při pečení a hned budou mít pro dietu kladné body.

U dezertu si nejspíš odpovíte sami, samé sacharidy na večer nejsou to, co vám pomůže usnout.

Středa

  • Kuřecí salát
  • Kuřecí vývar s játrovými knedlíčky
  • Hovězí na česneku
  • Vídeňský banán

Ve středu je předkrm kuřecí salát výborná volba. Dokonce byl na zálivku použit jogurt, a proto nemáme co namítnout.

Vývar máme tento týden již potřetí, nebýt zbytečných játrových knedlíčků, volba by to byla dobrá.

Hovězí je prostě paráda, samé bílkoviny, malé množství tuku a k tomu pořádná porce železa v podobě špenátu. Knedlíky můžeme nechat na talíři a večeře je dokonce dietní.

Za vídeňský banán ale musíme bod strhnout. I když bychom mohli namítnout, že ovoce je zdravé, přes šlehačku stejně nebude vidět. Mimochodem, víte proč šlehačka tuhne? Díky tukům. Za tohle bod určitě nedáme.

Čtvrtek

  • Kuřecí vývar s masem
  • Plněná panenka
  • Flambované palačinky

O vývaru už se rozepisovat nebudeme, alespoň byl s masem.

Panenka také při dietě může výjimečně být, ale určitě ne naplněná párky a slaninou. Do brambor přidaná cibulka přidala zbytečný tuk a navíc k tomu byla i slanina. Ne ne, tak z toho bod nekouká.

Palačinky zdaleka nejsou nejhorší dezert při dietním jídelníčku, ale porce zmrzliny to zbytečně kazí. Místo toho zkusit lívance z ovesných vloček, to bychom nadšením skákali.

Pátek

  • Trio
  • Hovězí vývar s paprikou
  • Vepřová panenka na medu
  • Petry Tiramisu

Trio, kanapky s tvarohovou pomazánkou a lososem jsou dobrou volbou. Bohužel v receptech byly suroviny jako máslo a tavený sýr, a to už naše nadšení mírní.

Pro změnu hovězí vývar je vydatná strava a nemůžeme nic namítnout. Doplněná celozrnným pečivem určitě potěší a zasytí.

Panenka na medu také neurazí. Bohužel se opět koupe ve spoustě smetany, proto je opět bez bodu.

Tiramisu se dá udělat i dietněji, než z tučného mascarpone. Tomuto se raději vyhněte.

A vítězem se stává?

Vybrat vítěze z někoho, kdo servíruje čtyřchodovou večeři, určitě nemůžeme. Už jen díky velikosti porcí. Je jasné, že jde o soutěž a běžně se lidé stravují jinak. I to, že hostitelé chtěli "dopřát" svým strávníkům. Díky našim dietnějším receptům by ale určitě menu sestavili lépe. Až na dezert je vítězem středa, ale pro nás bylo favoritem úetrý. Za pohankovou polévku, která v našich končinách bohužel není příliš známa, si vítězství zaslouží.

Všechny díly můžete shlédnout zde.

Co vy na to?