Ty nejlepší články rovnou do mailu

Potraviny, které jsou nejlepšími zdroji proteinu

Bílkoviny (nebo proteiny) jsou velmi důležitou součástí naší stravy. Právě díky nim můžeme budovat svalovou hmotu, zpevňovat ji na úkor tukových zásob a díky nim může docházet k správné regeneraci buněk. Kde ale získat pro tělo kvalitní bílkoviny? Přecijen spoustu jídel sice obsahuje velký podíl proteinů, ale zároveň i cukrů nebo tuku a taková jídla nejsou úplně ideální, pokud žijeme zdravě.

Máme pro vás tip na několik jídel nebo potravin, ve kterých najdete maximum bílkovin a minimum nezdravých tuků nebo cukru.


Maso

Maso je mezi sportovci známé jako perfektní zdroj bílkovin. Ale pozor, ne všechny druhy masa, resp. ne maso ze všech částí těla zvířete je na tom stejně. Při volbě hovězího nebo vepřového se zaměřte na libovější části, ve kterých není velké množství tuku. U kuřecího nebo krůtího masa se pak obecně doporučuje zbavit maso kůže, která je sice velmi chutná, ale také tučná.

Libové maso pak stačí upravit jen minimálně - buď si dopřejte steak připravovaný na grilu, udělejte si z mletého libového masa domácí hamburger nebo si třeba připravte roastbeef. Další tipy na připravu masa najdete i mezi našimi dietními recepty.

Ryby a mořské plody

Když si dopřejete tuňáka, lososa, ale i třeba pstruha, dodáte tělu pořádnou porci bílkovin a zároveň zdravých tuků obsahujících omega-3 mastné kyseliny, které pomáhají při podpoře oběhového systému a ochraně srdce.

Ideální jsou samozřejmě ryby co nejčerstvější - z nich konzervováním nebo skladováním nezmizely minerály a vitamíny. Ale nepohrdněte ani chlazeným lososem nebo konzervovaným tuňákem. U konzerv si ale dejte pozor na tyto věci.

Fazole a hrášek

Fazolky a hrášek jsou zdravým a přírodním zdrojem bílkovin, který navíc neobsahuje cholesterol a jen minimum tuku. Vhodné jsou jako zdroj bílkovin právě i pro vegany a vegetariány, kteří bílkoviny z masa nepřijímají.

Mléčné výrobky a vejce

Mléčné výrobky jako je tvaroh, jogurt, mléko a sýry jsou chutnými a výbornými zdroji bílkovin. Jediné, na co se vyplatí dát v případě mléčných výrobků pozor, je obsah tuku a cukru. Některé nízkotučné výrobky bývají totiž dochucovány právě cukrem a nejsou tedy zas až tak moc vhodné pro zdravý jídelníček.

U mléčných výrobků nesmíme zapomenout na superpotravinu, kterou je "starý dobrý" kefír. Právě ten dodá tělu bílkoviny, vitamín A, vitamín D a vápník, ale zároveň má pozitivní vliv na trávení.

Ohledně vhodnosti vejcí při dietě se vedou různé diskuze. My ale zastáváme názor, že vejce jsou pro svou nutriční hodnotu, obsah vitamínů, minerálů a živin vhodnou součástí jídelníčku. Více jsme se vejci a dietou zabývali v tomto článku.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?