Ty nejlepší články rovnou do mailu

Je to bílé a je to zdravé, co je to?

Jogurty jsou velmi prospěšné potraviny. Jsou výborným zdrojem vápníku, hodnotných bílkovin a probiotik - tedy prospěšných bakterií mléčného kysání. Podle mnohých studií posilují imunitní systém, působí blahodárně při žaludečních obtížích. Součástí denního jídelníčku je ideálně jeden kysaný mléčný výrobek - a to právě třeba jogurt. Máme samozřejmě na mysli klasické neslazené bílé jogurty. Při výběru jogurtu bychom ale měli vědět, podle čeho poznat kvalitní a vhodný.

Jak se vyrábí?

V mléce se po dobu 4–8 hodin nechávají při teplotě asi 40 °C vyvíjet bakterie (nejběžněji Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus salivarius). Ty procesem - tzv. kysáním - přemění cukr (laktózu) na kyselinu mléčnou. Ve velkém se jogurt začal vyrábět až na začátku 20. století. Původně se bakterie nechávaly kysat ve skleničkách, ve kterých se prodávaly. V současnosti se tento proces nejčastěji děje ve velkých nádržích v mlékárnách. Do prodeje pak jde jogurt stáčený do kelímků nebo skleniček právě z těchto nádrží.

Bílý jogurt se smí podle zákona o potravinách vyrábět pouze z mléka, smetany (popř. jejich směsi) a jogurtové kultury. I když legislativa umožňuje využití škrobů a želatin, v opravdu kvalitním jogurtu by tyto přísady být neměly.

Dobrá rada

První věc, co v obchodě udělejte, je čtení etikety - vyhněte se jogurtům, které mají v názvu "bílý sladký" (obsahují většinou spoustu přidaného cukru) nebo "bílý smetanový" (obsahují většinou více než 10% tuku). Tím se zúží výběr na výživově kvalitnější jogurty. Ideální formou z hlediska výživy je bílý jogurt s obsahem tuku okolo 3 %.

Pokud vám samotný bílý jogurt nechutná nebo vás honí mlsná, doporučujeme do něj nakrájet třeba kousky banánu a hned máte chutnou a kvalitní svačinu.

Co vy na to?