Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak často cvičit?

Samotné cvičení je obvykle zdraví prospěšné. Vždyť pohyb prospívá svalům, krevnímu oběhu i celému tělu. Stejně jako u ostatních věcí i u cvičení platí známé pořekadlo "všeho s mírou". Kde ale ta správná míra u cvičení je? Jak často máme cvičit, aby nám pohyb byl ku prospěchu a ne už ke škodě? Stačí si odpovědět pár základních otázek a hned máme představu o rozumné frekvenci.


Jste začátečník nebo zkušený sportovec?

Frekvence cvičení prospěšného našemu zdraví je rozhodně jiná u začátečníků a jiná u zkušených sportovců. Zatímco začátečníci by se na cvičení měli vrhnout opatrněji, zkušení sportovci už vědí, co jejich tělo snese a vědí, jak často je pro ně ideální cvičit.

Vy, kdo s cvičením začínáte, kroťte své nadšení. Je totiž snadné přehnat to s cvičením a nesprávnými cviky nebo přílišnou zátěží si přivodit zranění. Na začátku si proto dopřejte cvičení maximálně 3x týdně. Po několika týdnech už uvidíte, jestli je frekvence dostačující. Navíc tělu umožníte dostatečně se regenerovat, což bude na začátku rozhodně potřebovat.

Kolik máte času?

Na první pohled banální otázka je pro cvičení dost podstatná. Právě s ní je spojená odpověď na "jak často cvičit"? Chodíte každý den ve stejný čas do a z práce? Pak je snadné naplánovat si dopředu dny a určit čas cvičení. Nemáte pravidelnou pracovní dobu? O to lépe, můžete vyzkoušet, která doba vám pro cvičení sedne lépe a poté si podle toho plánovat další pohyb. Nemáte čas vůbec? Nevadí, rovnou si naplánujte cvičení na nejbližší volnou chvíli a pak obden alespoň půl hodiny. Vynechte třeba vysedávání u facebooku, sledování televize a hned se vám několik desítek minut uvolní.

Pokud máte každý den jen půlhodiny času, využijte ji na maximum. Můžete třeba cvičit doma - ať už s vlastní váhou nebo s jednoruční činkou dopřejete zátěž celému tělu. K tomu druhý den jděte běhat nebo se projít. Kombinujte pohyb a nebojte se vymýšlet inovace.

Jestli najdete spíše čas jen obden, také super. Vyražte do posilovny, kde jsou stroje a trenažéry pro celé tělo. Vezměte kamaráda na squash nebo si jděte zaplavat. Možností je spousta.

Co vás baví?

Je jasné, že opakovaný pohyb se stává rutinou a i největšího nadšence jednou omrzí. Buďte proto o krok napřed a střídejte aktivity. Baví vás posilovat? Směle do toho, ale střídejte posilovnu s kardio pohybem, který vám sedne - plavání, in-line brusle, cyklistika,...

Baví vás běhat? Ideální, pohyb venku je zdravý, ale kombinujte ho se zátěží všech svalů třeba posilováním.

Abyste u cvičení vydrželi déle než pár týdnů je rozhodně potřeba zkoušet nové věci. Obměňujte aktivity, ale nezapomeňte třeba i vyzkoušet nové cviky. Klidně si najměte trenéra a uvidíte, že vám jich spoustu ukáže.

Správná frekvence cvičení

Dobrým vodítkem je pro začátečníky pravidlo "obden". Jeden den se věnujte zátěži svalů v posilovně a druhý den věnujte půl hodiny kardiu, klidně v podobě chůze nebo běhu. K tomu si jeden den v týdnu dopřejte odpočinek.

Pro ty z vás, kdo čas každý den nemáte, kombinujte cvičení obden v posilovně - rozcvičte se, pak posilujte a nakonec si jděte třeba zaběhat na běžecký trenažér. Za hodinu tak zvládnete dopřát tělu maximum pohybu.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?