Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak poznáte, že je lepší si s cvičením dát pauzu

Na začátku plní energie, natěšení na každý pohyb, který vás čeká, šťastní z každé kapky potu, která z vás ukápne. Po nějaké době právě naopak. Nic se vám nechce, těšíte se víc na cestu z fitka než na samotné cvičení... Znáte ale všechny příznaky toho, že vám cvičení je víc na obtíž než ku prospěchu?


Únava

Zbystřete zejména vy, kdo chodíte cvičit hned ráno. Zatímco na začátku jste vstávali i za tmy s dobrou náladou a ranní cvičení vás nabilo energií, nyní se cítíte unaveni ne jen ráno, ale i po cvičení a vlastně celý den. Ani několik hrnků kávy nepomáhá a vy se cítíte víc a víc ospalí? Brzděte! Tělo vám naznačuje, že "bez spánku nejsou koláče". Máte tak dvě možnosti. Buď chodit spát od půl hodiny až hodinu dříve, abyste přes noc stihli dobít baterky nebo si ráno místo cvičení hodinu navíc pospat a cvičení samotné posunout na odpoledne. Je to jen na vás, ale rozhodně potřebujete víc odpočívat. Klidně si tak na pár dní naordinujte od cvičení pauzu a místo toho relaxujte. 

Přeci chcete, aby vás cvičení bavilo a nabilo energií a ne naopak.

Nechuť cvičit

Co je vám milejší - jít na hodinu cvičit nebo se podívat ke svému zubaři? Pokud vybíráte druhou možnost, pak buď máte svého zubaře/zubařku opravdu rádi nebo vás cvičební rutina přestala prostě bavit. To nejlepší, co pro sebe můžete v této situaci udělat, je obměnit pohyb. Máte na výběr. Dokonce máte široký výběr z množství pohybu, proto se neupínejte jen na monotónní cvičení, ale zkuste na pár dní protáhnout tělo jiným způsobem - zkuste hodinu fitboxu, vyražte na výlet na kole, dejte si závody na kolečkových bruslích, dělejte prostě to, co vás baví.

Často se zraníte nebo vás po cvičení něco bolí

Pokud byste byli začátečníci, chápali byste, že vám "rostou svaly" nebo že jste jen nevěděli, jak správně cvičit. Ale teď, po tolika týdnech cvičení, že vás něco bolí? Cítíte se pravděpodobně zaskočeni.

Pokud vás cvičení samotné nebaví, je dost pravděpodobné, že během provádění rutinních cviků myslíte na všechno ostatní a nesoustředíte se na samotný cvik. Právě tak si snadno přivodíte zranění nebo si špatným pohybem natáhnete sval či namůžete kloub. Pokud se nesoustředíte, je lepší pro dnešek cvičení ukončit a jít se věnovat tomu, co vás baví. Právě koncentraci u cvičení velmi potřebujete a je pro vás bezpečnější vrátit se, až ji budete mít.

Neposouváte se dál

Zatímco v prvních týdnech jste se rapidně zlepšovali - ať už třeba zvedali těžší váhy nebo vaše hmotnost šla velmi rychle dolů - najednou jako když utne. Zvedáte stále stejně těžké váhy, víc nezvládáte. V příadě hubnutí se váha zastavila na určitém čísle a ne a ne jít níže... Tomu se říká "plató" efekt. Vaše svaly, ale i srdce, krevní a nervový systém, ale i mozek si zvykli na určitou stimulaci a přizpůsobili se jí. To, co vaše tělo dřív stimulovalo ke změně, je nyní vlastně běžnou zátěží, tak není potřeba se dál rozvíjet.

Abyste se z tohoto mrtvého bodu pohnuli dále, zkuste buď změnit délku cvičení (jak dlouho cvičíte každý den), frekvenci (kolikrát týdně chodíte cvičit), ale i zátěž u jednotlivých cviků. Změny dělejte postupně a po několika týdnech změňte svůj režim znovu. Tělo si tak nenavykne na určitou rutinu a vy uvidíte výsledky i nadále.

Cvičení je pro vás příliš snadné

To, co jste před nedávnem prováděli s vypětím sil, je pro vás teď brnkačka. Aspoň na to nemusíte tolik myslet a cviky provádíte tak nějak samozřejmě. Jsou lehké, tak vypadáte mezi ostatními jako frajeři. Nebo ne?

Vaše tělo vás má také za frajera. Dokázali jste mu totiž, že se umíte vypracovat. Ale také jste dokázali to, že si tělo na cviky zvyklo (viz předchozí bod) a nemá důvod se vyvíjet dál. Pokud jsou pro vás cviky velmi snadné na provádění, za 30 minut máte v posilovně hotovo a odcházíte s lehkou hlavou, zkuste obměnit váš cvičební plán.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?