Ty nejlepší články rovnou do mailu

Oblíbený trend v dietě - paleo strava

V posledních letech je čím dál víc oblíbená. Zkoušejí ji jak slavní, kteří jsou inspirací pro masy lidí, tak obyčejní lidé, kterým není jedno, co jedí. Mohla by se zdát jen jako chvilkový trend pro dietáře - vždyť takových diet už tu bylo a stále se objevují nové a nové.

Zjistili jsme proto pro vás o paleo stravě maximum informací. Vy tak můžete posoudit, jestli je oproti jiným dietám lepší a třeba i jestli oproti nim funguje. Doporučujeme i vyzkoušet některý z paleo receptů.

Proč "paleo"?

Když jsme poprvé slyšeli "paleo strava", vybavil se nám automaticky pravěk. O pravěku tato strava je nebo se na něj odkazuje. Její základní myšlenka je jednoduchá - vrátit se k příjmu takového poměru sacharidů, tuků a bílkovin, jako měli naši prapředci. 

Jak vypadá paleo strava?

Jídelníček našich prapředků se rozhodně neskládal z polotovarů, přidávaných konzervantů, barviv, ale ani chemických hnojiv. Paleo strava se proto skládá pouze z potravin, které nejsou průmyslově zpracované. Ve zkratce je pak jejím základem vyšší příjem tuků a bílkovin a naopak nízký příjem sacharidů. Možná si říkáte - proč zrovna více tuků, když většina dnešních diet je založena na principu opačném, tedy co nejméně tuků. Paleo na to odpovídá opět s odkazem na naše prapředky: i oni přijímali zejména tuky a bílkoviny ve stravě díky lovu a k tomu jen málo sacharidů z ovoce a zeleniny.

Obecná doporučení v paleo stravě vypadají takto:

  • nejezte jednoduchý cukr - slazené nápoje, cukrovinky
  • vyřaďte produkty z obilí (obsahují lepek)
  • energii získejte z kvalitního oleje nebo tuku - olivový olej, živočišný tuk
  • vyřaďte rafinované rostlinné oleje, soju, slunečnicový olej atd. zkuste kokosový olej, máslo (ghee), živočišné tuky, preferujte rostlinné oleje lisované za studena, ořechy a semena
  • vyřaďte luštěniny a omezte mléčné výrobky
  • zařaďte do jídelníčku hodně masa, ryb, mořských plodů i vejcí. Vybírejte bio maso, zvířata byla krmena trávou a ne obilím či kukuřicí
  • jezdte hodně zeleniny a v omezené míře i ovoce (snažíte se o snížení množství sacharidů, proto nepřehánět)

Proč zrovna více tuků?

Naše tělo potřebuje samozřejmě k fungování nějaké palivo. V dnešní době jsme si zvykli energii rychle získávat z cukrů. Paleo říká, že tělo si v případě snížení příjmu sacharidů začne brát energii právě z tuků. Jak jsme už psali minule, z jednoho gramu sacharidu získá tělo 4 kalorie, zatímco z jednoho gramu tuku kalorií až 9. Zde odkazuje paleo strava na to, že tuky jsou vlastně nejlepším palivem pro tělo.

Paleo a hubnutí

Paleo říká, že po určité době, kdy se tělo na stravu zadaptuje a začne získávat energii z tuků, vám půjde mnohem lépe i hubnutí. Nepočítejte s tím, že to bude hned první týden - to naopak budete kvůli minimálnímu příjmu sacharidů hodně unaveni a nebudete mít na pohyb nebo hubnutí náladu. Po prvních cca dvou týdnech ale podle paleo stravy začne tělo spalovat tuky a vám údajně bude stačit krátký intenzivní trénink k tomu, abyste pohodlně zhubli.

Tip od nás

Pokud chcete vyzkoušet, jak vypadá jedna pochoutka paleo stravy, kterou jsme vyzkoušeli, doporučujeme borůvkové muffiny.

Máte zkušenosti s paleo stravou? Budeme rádi za vaše názory - pište do komentářů nebo diskuze.

 

Co vy na to?