Jáhly proti depresi

Jáhly jsou vyloupaná drobná semínka prosa. Zbavují se celých slupek, které jsou pro člověka těžce stravitelná. Takto upravené proso se používalo namísto brambor už v dobách, kdy tu ještě žádné brambory lidé nepěstovali. Dají se používat jako přílohy k hlavním jídlům, do salátů a dokonce i na sladko. Využití v kuchyni je široké a hlavně teď na podzim by se jáhly měly jíst víc než jindy. Proč? Obsahují totiž fosfor. Dokonce víc než například rybí maso. Tento minerál pomáhá proti únavě i podzimním depresím. A nejen to.

Co jáhly obsahují?

Skoro 70% jáhel tvoří jednoduché cukry a škroby. O něco víc než 10% jsou pak bílkoviny a přibližně 5% jsou převážně nenasycené mastné kyseliny. Když si k tomu připočítáme 4% vlákniny, máme na talíři vše co se od příloh očekává. Nesmíme ani zapomínat na to, že jáhly neobsahují lepek. Jsou tedy vhodné i pro úplně malé děti a celiaky. Z vitamínů pak to jsou vitamín B, B1 a PP. neméně důležité jsou i minerály, které nám jsou jáhly schopné poskytnout. Za všechny jsou to například fosfor, hořčík, mangan, železo a kyselina křemičitá.

Proč jáhly právě proti depresím?

Kyselina křemičitá je v potravinách obsažená jen málo a navíc je nestálá. Jáhly jsou přesto jednou z těch plodin, které ji v sobě umí alespoň na čas uchovat. Tato látka se už dlouhé roky využívá v medicíně k léčbě osteoporózy. Je však prospěšná i zdravému člověku. Kyselina křemičitá pomáhají zvyšovat imunitu, což se hodí nejen v podzimních měsících. Spolu s vyšším obsahem fosforu tak činí člověka aktivnějším a tím i přizpůsobivějším v sychravém počasí. Člověk ve své podstatě ke své tělesné spokojenosti mnoho nepotřebuje. Nemít hlad, nebýt unavený a nestonat. K tomu nám příroda poskytuje mnoho způsobů jak toho dosáhnout a jáhly jsou jedním z nich.

 

Východní medicína navíc využívá jáhly a výrobky z nich vyrobené už po staletí k léčbě potíží se slinivkou a štítnou žlázou. Je to tedy potravina velmi vhodná i pro lidi trpící diabetem.