Do nového roku nevstupujte nadmutí. Uvařte si červenou čočku

Čočka je luštěnina s obrovským obsahem bílkovin. Doslova za pár korun tak můžete ve svém jídelníčku nahradit maso a odlehčit svému zažívání. Je škoda nechávat si ji jen na Nový rok, protože ruku na srdce, peníze nám stejně nepřinese.

Luštěniny bychom měli jíst minimálně 1x týdně

 

V dnešní uspěchané době je čočka tou nejlepší variantou, protože na rozdíl od ostatních luštěnin nevyžaduje tak dlouhé namáčení a přípravu. Spousta lidí čočku zavrhuje z obavy z nadýmání. Pokud ale zvolíte čočku loupanou, tedy červenou nebo černou, nemusíte se tohoto nežádoucího účinku obávat.

 

Neloupaná čočka naopak lépe drží při vaření tvar a díky slupce více zasytí. Pokud ji před vařením namočíte do studené vody, bude i tady nebezpečí nadýmání minimální. Všechny druhy čočky jsou přirozeně bezlepkové a hodí se tak i pro bezlepkovou dietu. 

Čočka nabitá bílkovinami

100g červené čočky obsahuje 25g bílkovin, tedy více než hovězí maso (cca 22g). Kilo čočky přitom pořídíte do 50 Kč. Na rozdíl od masa se čočka dobře tráví, nezatěžuje organismus, a tím napomáhá hubnutí. 

 

→ Recept: Lehký čočkový salát s grilovanou paprikou

Vláknina pro správné trávení 

Čočka obsahuje velké množství rozpustné i nerozpustné vlákniny. Díky tomu i hrst čočky skvěle zasytí a vy se nebudete zbytečně přejídat. Zároveň pomocí vlákniny pečujete o zdraví svých střev, které jsou základem pro správně fungující imunitu. 

 

Potravinami s vysokým obsahem vlákniny bojujete nejenom proti zácpě, ale také proti změnám nálad. Rozpustná vláknina totiž stabilizuje hladinu cukru v krvi.

 

→ Recept: Čočkové kari karbanátky

Čočka jako prevence kardiovaskulárních chorob

Díky svému skvělému složení a vysokému obsahu bílkovin, vlákniny, minerálů, železa a kyseliny listové čočka funguje jako účinná prevence chorob srdce a vysokému krevnímu tlaku. Zároveň snižuje cholesterol, a tím ozdravuje cévy. 

 

→ Recept: Jednoduše a rychle - čočka s volským okem

Červená čočka

Červená čočka se prodává loupaná, a proto není potřeba ji před přípravou namáčet. Její vaření zabere pouhých 5-10 minut. Nenadýmá, a je tak vhodná i pro kojící matky a miminka, kterým červenou čočkou můžete zahustit zeleninové příkrmy. Chuť červené čočky je jemná a můžete ji použít jak k zahuštění polévek, tak jako samotnou přílohu. 

 

→ Recept: Jak připravit výbornou červenou čočku

Hnědá čočka

Hnědou, klasickou čočku před vařením namočte alespoň na 1 hodinu. Vodu slijte a dále nepoužívejte. Při vaření si díky slupce zachovává svůj tvar a strukturu. Lze ji použít do salátů i jako náhražku masa, například do burgerů nebo sekané. 

 

Riziko nadýmání ještě snížíte přidáním vhodných bylinek, například majoránky.

 

→ Recept: Čočková sekaná

Černá čočka beluga

Krom již zmíněných prospěšných látek je černá čočka i výborným zdrojem antioxidantů, které pomáhají našemu tělu bojovat s volnými radikály a předcházet tak předčasnému stárnutí. Belugu není třeba namáčet, dobře drží tvar, a tak se drobná černá zrna výborně vyjímají v salátech, polévkách nebo nádivkách všeho druhu. 

 

Je užitečným zdrojem vitaminu B a železa. Hodí se tak zejména pro těhotné ženy, ženy po porodu nebo při menstruaci.

 

Čtěte dál:

Po 17.hodině nejezte: Zaručené zhubnutí nebo dietní hoax?

Jak se zbavit závislosti na cukru?

Jablka pomáhají s hubnutím a chrání naše srdce