3 tipy jak se dnes lépe vyspat

Celou noc jste se převalovali a i když jste šli do postele brzy, jste unavení? Někdy ani devět hodin nestačí k tomu si pořádně odpočinout. Co udělat pro to, aby váš dnešní spánek byl lepší?

Žádná televize

Víme, je to hrozné, protože zrovna večer je v televizi to nejzajímavější, ale musíte si vybrat. Už jsme o tom psali v článku jak na zdravý spánek. Ten se ale týká spíše pravidelného režimu. My hledáme nyní rychlé rady, které zaberou dnes večer. Ani zde se ale první radě nevyhnete. Žádná televize, tablet, nebo telefon. Tato zařízení vysílají tzv. modré světlo. Tedy takové, které vnímáme jako modré. Nicméně jej nemusíme přímo modře vidět. Jiné spektrum barev jej může potlačit a vy si to tak ani neuvědomíte. Dokonce obyčejná LED žárovka obsahuje právě toto spektrum také. Výsledkem je, že se v našem těle začne stimulovat produkce serotoninu , který je obvykle dobrým společníkem. Navozuje nám příjemné pocity a zbystřuje smysly. To je právě večer problém. Tehdy smysly potřebujeme utlumit.

Zkuste si večer udělat romantiku při svíčkách a uvidíte, že ospalý budete dříve, než obvykle.

Pořádně vyvětrat

Už na základní škole jsme se naučili, že člověk dýchá kyslík a vydechuje CO2, tedy oxid uhličitý. Koncentrace kyslíku se ale dokáže významně lišit. Dnešní budovy jsou vytvářeny takřka hermetické. Za snahou vylepšit ztráty tepla je většinou "skořápka budovy", která propouští minimum vzduchu dovnitř.

Pokud jsme večer doma a okna jsou zavřená. Nutně si kyslík vydýcháme a zvýšíme koncentraci CO2. Pokud byste byli ve vyšší nadmořské výšce, pocítili byste únavu už při malé fyzické zátěži. To je dáno právě malým množstvím kyslíku ve vzduchu, který je třeba k práci svalů a tělo se tak brzy unaví. Podobně to bude fungovat i doma, ale potíž nastane v noci. Naše tělo bude muset místo odpočinku zvýšit počet nádechů, aby dostalo stejné množství kyslíku. Energii, kterou bychom mohli uspořit tedy investujeme jinde.

Větrat stačí pouze chvilku. Cílem je vyměnit vzduch v místnosti, ne ji celou ochladit. Běžná místnost vymění celý svůj obsah vzduchu během 5 minut. Ostatně i o tom jsme psali v článku o optimální vlhkosti doma.

Vstávat brzy

trošku divné, viďte? Píšeme o tom jak se pořádně vyspat, ale přitom chceme abyste vstali brzy. Je to přesně tak. Pokud to se spánkem přeženete, je to podobné jako s opicí. Naše tělo je skutečně složitý organismus a určitě vás někdy napadlo, jak to dělá, že přes den funguje? Může za to část mozku umístěná v hypotalamu. Tam se totiž "rozvrhne energie", kterou máme tak, aby vydržela celý den. Zkrátka jej naučíme jak zhruba náš den vypadá a mozek se naučí energii dávkovat. Přesně opačně jako u dětí, které běžně během dne usínají. To by nám v práci asi neprošlo. Proto je třeba mozku tuto práci ulehčit pravidelným režim. I občasné přispání dokáže naše vnitřní hodiny rozhodit natolik, že večer zkrátka neusneme. Tím spustíme koloběh špatného spánku, ze kterého se jen těžko vystupuje.