Ty nejlepší články rovnou do mailu

Vyrýsované břišáky nebo zdravá záda? Je to jen na vás!

Dnes na vás máme otázku. Které svaly jsou podle vás nejvíc "sexy", když jsou vyrýsované? Pokud si myslíte, že břišní - tedy ony známé "cihličky" nebo "pekáč buchet" a tvrdým tréninkem se snažíte dosáhnout jejich vyrýsování, zbystřete. Nic není zadarmo a v případě tréninku břišních svalů to platí dvojnásob. Cviky na břicho vám ve finále mohou odrovnat záda. Nepřeháníme.

K čemu břišní svaly jsou?

Na úvod je potřeba pochopit, k čemu jsou břišní svaly uzpůsobeny a jaká je jejich funkce v těle. Určitě tušíte, že to není ta "okrasná", o kterou mnohým cvičícím jde.

Břišní svaly v běžném životě nepoužíváme k takovým pohybům, jakými je trénujeme v posilovně.

Břišní svaly v běžném životě nepoužíváme k takovým pohybům, jakými je trénujeme v posilovně. Kdy naposledy jste se při běžném fungování třeba zvedali z postele jen pomocí břišních svalů? Jejich funkce je zpevnit tělo, když je potřeba nebo přenést pohyb z dolní části na horní nebo naopak - např. při změně směru chůze, běhu zpevněním břicha dokážete přenést správně pohyb. Nebo podobně při hodu zpevníte břišní stěnu, abyste přenesli pohyb z nohou do ramen a naopak.

Primární funkcí břišních svalů je stabilizace těla, není to flexe (ohýbání), ke které je trénujeme.

Jak to souvisí se zády?

Jako každá část těla, mají i ploténky svou životnost. Tedy určitý počet ohybů, než se poškodí a přestanou plnit svou funkci. Ve chvíli, kdy se tak stane, dávají o sobě vědět úpornou bolestí. Tento "určitý počet" je u každého člověka jiný. Někoho bolí záda po několika letech cviků na břicho, někoho začnou bolet až ve stáří. Záleží na naší genetické výbavě, ale i zdravém životě, kdy k tomu dojde.

Právě při cvicích na břicho ohýbáme páteř a s ní i ploténky. Právě zde existuje přímá úměra - čím více cviků na břicho, tím více ohybů plotének a tím větší pravděpodobnost poškození plotenék a bolesti zad.

Na vyrýsované břišáky nemá každý

Pokud si myslíte, že jen intenzivním cvičením břicha získáte vysněný pekáč buchet, jste na velkém omylu. Spíš si odrovnáte záda. Bříšní svaly jsou spíš otázka tělesného tuku. U mužů se hranice pro "viditelné" břišní svaly pohybuje kolem 10 - 12% tuku, u žen pak kolem 18%. A nízké hladinu tuku v těle nedosáhnete intenzivním cvičením jedné partie. Je nutné přísně dodržovat dietní jídelníček a mít dostatek pohybu celkově.

Zamyslete se nad tím, až budete zase mít nutkání jít potrénovat břišáky. Místo sedu-lehu radši zvolte cviky na zpevnění celého spodku horní části těla a neničte si zbytečně záda.

Za informace k článku děkujeme Radovanu Gergeľovi.

Co vy na to?