Je plavání cvičení nebo spíš relax?

Každý si tím prošel - začínali jsme plavat už jako malá miminka, pak ve školce, na základní škole a teď jako dospělí chodíme plavat se svými přáteli a rodinou. Vodní cvičení, zábava nebo i pohybový relax po těžkém dni. Tohle vše, a ještě více obsahuje oblíbený sport.

Historie plavání

Jako každý sport i plavání má svou historii. První zmínky o začínajícím plavání sahají až do starověkého Egypta. Nicméně i věk faraonů a pyramid zastínilo antické Řecko a Řím, kde plavání dosáhlo svého zlatého věku.

S příchodem křesťanství tak jako spousta jiných směrů i plavání téměř upadlo v zapomnění. V období humanismu - přechod mezi vrcholným a pozdním středověkem - díky studování antických svitků se pojem “plavání” opět vracelo do podvědomí a v roce 1538 se sepsala první kniha.

V první polovině 19. století tedy v čase romantismu se plavání dočkalo podoby, kterou známe v současnosti.

Plavání má tedy své kořeny ještě před našim letopočtem a přes 200 let to je, co se dostalo v široké veřejnosti oblibě.

Více o plavání najdete zde

Plavecké styly

Plavání není jednotvárná záležitost. Není to jenom o tom skočit do vody a z bodu A dostat se do bodu B. Je to i o tom, jaký styl si zvolíte. 

Chcete se v poklidu protáhnout? Prsa nad hladinou jsou ideální ke klidu. Svižnější tempo? Pak prsa pod vodou.

Nejlepší plavecký styl pro zlepšení kondice je kraul. Tento styl se přirovnává k joggingu, kdy spálíte přibližně stejné množství kalorií.

Málokdy se ale můžeme setkat s motýlkem nebo znakem. Motýlek je nejtěžší styl, proto se upřednostňuje především ze strany vrcholného sportu.

Cvičení nebo relax?

Plavání je jedním z nejoblíbenějších sportů. Během desítek let se dostalo plavání obrovskému boomu a není se čemu divit. Vždyť při výkonu procvičujete nejen svalstvo ale také i své srdce.

Čtěte také: Potraviny, které pomáhají chránit vaše srdce

Tento sport je brán jako jeden z nejlepších cviků, co se týče kardiovaskulární soustavy. Srdce, které je stejně jako biceps, sval, musí být neustále posilováno, aby nedošlo k selhání jako je např. infarkt myokardu.

Když pomineme srdce, při plavání se také procvičují a posílují tyto partie: velké svalové skupiny ramen, záda, horní a dolní končetiny a v neposlední řadě i hrudník. K tomu všemu se zlepšuje tep a dech.

 

Tak hurá do bazénu!