Káva je dobrá i při dietě. Stačí jen vědět, které se vyhnout

Máte rádi kávu a nevzdali byste se jí za žádných okolností ani při dietě? Nemusíte se bát, pokud kávu nepřislazujete a nepřidáváte do ní šlehačku nebo zmrzlinu, může být vhodným pomocníkem při hubnutí. Měli byste ale znát obě stránky pití kávy - jak její pozitivní, tak negativní vliv na váš organismus.

Kalorie v kávě

Kromě kávy bez mléka, cukru a jiných příměsí, může jeden takový nápoj obsahovat ohromné množství energie. Pro jednoduchý přehled jsme seřadili známé kávové nápoje od toho s nejmenší kalorickou hodnotou až po ten s vysokým množstvím kalorií. Záměrně jsme vybírali podobné velikosti kávových nápojů.

Energetické hodnoty vybraných kávových nápojů:

  • Espresso bez mléka a cukru - 0,5 kcal
  • Espresso lžičkou cukru - 27 kcal
  • Americano (0,2 l) s 1/3 mléka - 34 kcal
  • Capuccino (0,2 l) - 38 kcal
  • Flat White (0,2 l) - 46 kcal
  • Americano (0,2 l) s mlékem a lžičkou cukru - 61 kcal
  • Caffe Latte (0,3 l) - 75 kcal
  • Vídeňská káva (0,3 l) se šlehačkou, bez cukru - 89 kcal
  • Caramel Macchiato (0,355 l) - 240 kcal
  • White Chocolate Mocca (0,355 l) - 383 kcal

Zdroj: web Kaloricketabulky.cz, mcdonalds.cz, starbuckscoffee.com

Sami můžete vidět, že samotná káva neobsahuje téměř žádnou energii. To, co z ní dělá nápoj, který nás nabudí, je kofein a přidaný cukr. U kávy platí logicky to, co u ostatních nápojů a potravin - energetická hodnota se zvyšuje s přidaným cukrem, mlékem a dalšími přísadami.

Z tabulky je také vidět, že když si dáte dvě kávy s mlékem denně, nemusíte se bát, že kvůli tomu nějak zásadně přiberete. Pokud si ale dopřejete White Chocolate Mocca dvakrát denně, vyrovná se kalorická hodnota tohoto nápoje běžnému obědu.

Káva vhodná při sportu a dietě

Káva s mlékem je hustší než samotná voda. Díky mléku vás dokáže na chvíli zasytit a vy díky ní potlačíte pocit hladu. Kofein obsažený v kávě pak dokáže nabudit metabolismus a zrychlit spalování. To bývá často využíváno sportovci - dají si šálek kávy před cvičením, aby lépe spalovali. Na druhou stranu káva má diuretické, tedy odvodňovací účinky - na to musíte zejména u sportu myslet a dopřát organismu dostatek tekutin, aby nedošlo k jeho dehydrataci a přehřátí.

Při dietě také platí "všeho s mírou". Jedna nebo dvě kávy denně organismu nijak zásadně neuškodí. Pokud máte dostatek pohybu a rozumný jídelníček, může díky svému účinku na metabolismus být naopak prospěšná. 

Čtěte také: Má zelená káva opravdu tak zázračné účinky na hubnutí?

Vynechte kávu z automatů i slazené kávové nápoje

Pokud si kávu připravujete sami, naučte se ji nesladit a místo šlehačky používejte mléko. I to plnotučné dodá kávě podobnou chuť jako šlehačka, ale neobsahuje tolik tuku.

Vyhněte se kávě z automatů. V nich většinou nenajdete kávu, ale směs různých přísad, aby výsledný nápoj zalitý teplou vodou dobře chutnal. Zbytečně tak pijete mix všeho možného a často bývají takové nápoje přeslazené, aby lépe chutnaly.

V kavárně nebo restauraci odolejte pokušení dát si různé kávové nápoje s příchutí. Spolu s příchutí do sebe totiž dostanete neuvěřitelné množství cukru (jako zmíněný White Chocolate Mocca, který v největší prodávané velikosti má ohromných 609 kcal!). Pokud máte chuť na netradiční chuť kávy, dejte si klasické neslazené kapučíno se skořicí na vrchu.

Čtěte také: Nezvládnete na snídani víc než jen kávu? Řiďte se svým rytmem, i tak zhubnete

Účinky pití kávy na tělo

Káva má nesporně několik pozitivních účinků na náš organismus, kterých můžeme při dietě využít. Mimo ně se ale doporučuje to s pitím kávy nepřehánět zejména kvůli odvodňování organismu i obsahu kofeinu.

Káva potlačuje hlad

Káva dokáže tělo na nějakou dobu zasytit a potlačit tak hlad. I z tohoto důvodu ti lidé, kteří pijí jednu kávu za druhou, tvrdí, že nemusí tolik jíst. Tady je ale potřeba dát pozor, abyste pití kávy nezačali zaměňovat s jídlem, které nám dodá ty správné živiny. Káva sice na chvíli potlačí pocit hladu, ale tělo se jí nenechá oblbnout na dlouho a o jídlo si pak stejně řekne.

Káva odvodňuje

Kofein obsažený v kávě má odvodňovací účinky. Toho využívají kulturisti, kteří se potřebují zbavit vody, aby se ukázaly vyrýsované svaly. Odtud se také inspirovaly některé ženy, které se tak snaží dosáhnout hubenějšího vzhledu. Bohužel si ale zadělávají na zdravotní problémy.

Pokud totiž ke kávě nepijete dostatek tekutin, vystavujete se riziku dehydratace. Ideální je proto ke každému šálku kávy vypít i sklenici vody.

Tělo díky kávě spaluje více, ale ne na dlouho

Káva nabuzuje metabolismus a termogenezi - tedy procesy, díky kterým spalujete kalorie. Jedná se ale o krátkodobý efekt a je mylné si myslet, že díky kávě budete trvale hubnout. Při dlouhodobém užívání kofeinu si totiž na jeho vliv zvykne a jeho hubnoucí účinek se utlumí. Naopak po vysazení kofeinu můžete pocítit zvýšenou únavu, chuť k jídlu aváš metabolismus se může zpomalit.

Káva zatěžuje játra a ledviny

Odbourávání kofeinu zatěžuje játra a zároveň kvůli odvodňovacím účinkům i ledviny. Není proto vhodné pít větší množství silné kávy nebo ji kombinovat s jinými nápoji s obsahem kofeinu. Stejně tak se vyhněte pití kávy v kombinaci s alkoholem nebo některými léky, které zatěžují játra a ledviny.

Káva ovlivňuje spánek

Kofein z těla vymizí v průměru za 6 hodin od jeho požití. Může tak negativně ovlivňovat kvalitu spánku, pokud si kávu dopřejete ve večerních hodinách. 

Čtěte také: Je Caro skutečně ta zdravá káva?

Článek publikován 30.9.2013, aktualizován 26.5.2019