Ty nejlepší články rovnou do mailu

Pijte kávu při dietě zdravě

Máte rádi kávu? A nevzdali byste se jí za žádných okolností ani při dietě? Dobře děláte, káva - pokud ji nepřislazujete a nepřidáváte do ní šlehačku nebo zmrzlinu, může být vhodným pomocníkem při hubnutí. Měli byste ale znát obě stránky pití kávy - jak její pozitivní, tak negativní vliv na váš organismus.

Kalorie v kávě

Nemá smysl předstírat, že kromě černé kávy, tedy kávy bez mléka a cukru, neobsahují ostatní druhy káv žádné kalorie. Místo zdlouhavého popisování se radši podívejte na následující tabulku. V ní vidíte přehledně, kolik kalorií obsahují jednotlivé druhy káv.

Energetické hodnoty kávových nápojů (pro 220 ml nápoje)

Nápoj Energie (kcal)
Káva mletá bez mléka a cukru 0,5
Káva mletá s 1/3 mléka 34
Káva mletá s lžičkou cukru 27
Káva mletá s mlékem a cukrem 61,5
Capuccino (bez cukru) 56
Vídeňská káva (se šlehačkou, bez cukru) 80
Mc Donalds Café Latte 75
Starbucks White Chocolate Mocca (velikost Tall - 350 ml) 369

Zdroj: web Kaloricketabulky.cz, mcdonalds.cz, starbuckscoffee.de

Sami můžete vidět, že samotná káva neobsahuje téměř žádnou energii. To, co z ní dělá nápoj, který nás nabudí, je kofein a přidaný cukr. U kávy platí logicky to, co u ostatních nápojů a potravin - energetická hodnota se zvyšuje s přidaným cukrem, mlékem a dalšími přísadami.

Z tabulky je také vidět, že když si dáte dvě kávy s mlékem denně, nemusíte se bát, že kvůli tomu nějak zásadně přiberete. Pokud si ale dopřejete White Chocolate Mocca dvakrát denně, vyrovná se kalorická hodnota tohoto nápoje běžnému obědu.

Káva vhodná při dietě

Káva s mlékem je hustší než samotná voda. Díky mléku vás dokáže na chvíli zasytit a vy díky ní potlačíte pocit hladu. Kofein obsažený v kávě pak dokáže nabudit metabolismus a zrychlit spalování. To bývá často využíváno sportovci - dají si šálek kávy před cvičením, aby lépe spalovali. Na druhou stranu káva má diuretické, tedy odvodňovací účinky - na to musíte zejména u sportu myslet a dopřát organismu dostatek tekutin, aby nedošlo k jeho dehydrataci a přehřátí.

Při dietě také platí "všeho s mírou". Jedna nebo dvě kávy denně organismu nijak zásadně neuškodí. Pokud máte dostatek pohybu a rozumný jídelníček, může díky svému účinku na metabolismus být naopak prospěšná. 

Tip pro vás: Podívejte se, jestli má zelená káva opravdu tak zázračné účinky na hubnutí.

Káva, které se při dietě vyhněte

Pokud si kávu připravujete sami, naučte se ji nesladit a místo šlehačky nebo plnotučného mléka použijte mléko nízkotučné.

Vyhněte se kávě z automatů. V nich většinou nenajdete kávu, ale směs různých přísad, aby výsledný nápoj zalitý teplou vodou dobře chutnal. Zbytečně tak pijete mix všeho možného a často bývají takové nápoje přeslazené, aby lépe chutnaly.

V kavárně nebo restauraci odolejte pokušení dát si různé kávové nápoje s příchutí. Spolu s příchutí do sebe totiž dostanete neuvěřitelné množství cukru (jako příklad jsme v tabulce uvedli White Chocolate Mocca). Pokud máte chuť na netradiční chuť kávy, dejte si klasické neslazené kapučíno se skořicí na vrchu.

Možná vás napadlo, že můžete sladit místo cukru náhradními sladidly, abyste se vyhnuli příjmu kalorií. Samozřejmě je to jen na vás, ale sladidla vašemu zdraví zrovna dvakrát neprospívají. Naučte se proto od slazení kávy úplně upustit.

Účinky kávy na tělo

Káva má nesporně několik pozitivních účinků na náš organismus, kterých můžeme při dietě využít. Je třeba ale znát nejen tyto pozitivní účinky, ale i možné škodlivé následky pití kávy a rozhodně to s pitím kávy nepřehánět.

Potlačení hladu

Káva dokáže tělo na nějakou dobu zasytit a potlačit tak hlad. I z tohoto důvodu ti lidé, kteří pijí jednu kávu za druhou, tvrdí, že nemají pocit hladu. Nezaměňujte také pití kávy s nutričně vhodným jídlem. Káva sice na chvíli potlačí pocit hladu, ale rozhodně vašemu tělu nedodá žádné vhodné živiny a tělo si o ně stejně řekne.

Odvodňovací účinky

Kofein obsažený v kávě má odvodňovací účinky. Toho využívají kulturisti, kteří se potřebují zbavit "vody", aby se ukázaly vyrýsované svaly, ale také mnoho dívek a žen, aby působily hubeněji. Takové počínání v dlouhodobém horizontu vůbec zdravé. Pokud ke kávě nepijete dostatek tekutin, vystavujete se riziku dehydratace. Ideální je proto po každém šálku kávy vypít i sklenici vody.

Spalování

Káva nabuzuje metabolismus a termogenezi - tedy procesy, díky kterým spalujete kalorie. Jedná se ale o krátkodobý efekt a je mylné si myslet, že díky kávě budete trvale hubnout. Při dlouhodobém užívání kofeinu si totiž na jeho vliv zvykne a jeho "hubnoucí" účinek se utlumí. Naopak po vysazení kofeinu můžete pocítit zvýšenou únavu, chuť k jídlu aváš metabolismus se může zpomalit.

Zatížení jater a ledvin

Odbourávání kofeinu zatěžuje játra a zároveň kvůli odvodňovacím účinkům i ledviny. Není proto vhodné pít větší množství kávy nebo ji kombinovat s jinými nápoji s obsahem kofeinu. Stejně tak se vyhněte pití kávy v kombinaci s alkoholem nebo některými léky, které zatěžují játra a ledviny.

Spánek

Kofein z těla vymizí v průměru za 6 hodin od jeho požití. Může tak negativně ovlivňovat kvalitu spánku, pokud si kávu dopřejete ve večerních hodinách. 


Množství kofeinu v jednom šálku kávy je průměrně asi 120 mg. Maximální denní dávka je podle lékařů 500 mg. Při překročení této dávky hrozí zdravotní následky. Při překročení této dávky vám hrozí pocity podráždění, neklidu, nespavosti, stresu nebo rozrušení. Dále se může objevit nesouvislý tok myšlenek a řeči, ztráta energie, popřípadě i křeče. Je lepší proto dopřát si méně kávy a vychutnat si ji ve zdraví, než následně řešit zdravotní problémy.

Pití kávy při dietě není pro organismus nijak závratně přínosné. Pokud kávu nepijete ve velkém množství, můžete využít jejích účinku na metabolismus a zlepšit tak dočasně spalování tuků. Nezapomínejte ale na vyšší potřebu doplňovat tekutiny.

Pokud si dopřejete jeden nebo dva šálky kávy denně, nemělo by vám takové množství uškodit. Samozřejmě v případě jakýchkoliv nemocí nebo problémů se poraďte o vhodnosti konzumace kávy a kofeinových nápojů obecně s vaším lékařem. 

Co vy na to?