Tuk na břiše může být rizikem. Dejte si pozor hlavně na ten viscerální

Štvala vás někdy tuková zásoba na břiše a říkali jste si: "Až bude pryč, bude všechno v pohodě."? Máte pravdu jen částečně. Měli byste vědět, že kromě viditelného břišního tuku - oněch viditelných a nenáviděných faldíků - existuje ještě jeden jeho druh. Říká se mu viscerální tuk. A právě jeho množství je pro naše zdraví stejně důležité, ne-li důležitější, než samotný podkožní tuk.

Pokud nejsme pravidelní sportovci, vytrvalí dietáři nebo díky genetice vychrtlíci, máme nějakou tu tukovou zásobu i na břiše. Břišnímu tuku se také odborně říká abdominální tuk.

A tady už můžeme rozlišovat, o jaký druh tuku se jedná. Břišní tuk totiž může být:

  • podkožní - nachází se mezi kůží a břišní stěnou. Tedy přesně ten, který nám tvoří neoblíbenou pneumatiku a jeho množství můžeme na první pohled vidět.
  • viscerální - vystýlá břišní dutinu a obklopuje vnitřní orgány.

Viscerální tuk

Určité množství viscerálního tuku je v lidském těle potřeba, protože právě on chrání břišní orgány. Pokud ho ale máme v těle přespříliš, riskujeme tím údajně vyšší riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a diabetu. Vyšší množství viscerálního tuku také přímo souvisí s vyšší hladinou LDL (špatného) a nižší hladinou HDL (dobrého) cholesterolu.

Hruška versus jablko

Určitě znáte typologii postavy - tzv. hruška nebo jablko. I podle typu postavy snadno můžete poznat, kterého tuku máte pravděpodobně více.

Postava ve tvaru jablka má pravděpodobně více viscerálního tuku. U tohoto druhu postavy se tuk lépe ukládá právě v oblasti břicha. Naopak u postavy ve tvaru hrušky se tuk hromadí v oblasti boků. Lidé s postavou tvaru jablka mají bohužel vyšší riziko zdravotních komplikací způsobených viscerálním tukem.

Dále čtěte: Dámy, chcete zhubnout? Řiďte se typem své postavy

Jak změřit tuk v těle?

V dnešní době nemusíte nutně navštěvovat specializované pracoviště, abyste měli přehled o množství tuku v těle. Existuje už mnoho elektronických vah, které pomocí vyslání elektrického impulsu do těla dokáží přibližně změřit množství tuku.

Pokud jste se rozhodli změnit svůj životní styl a chcete začít žít zdravě, je dobrý nápad si jednoho z těchto pomocníků pořídit. Díky tomu snadno uvidíte svůj pokrok i na displeji. 

Pokud nechcete utrácet, pak vám postačí starý dobrý krejčovský metr. Podle specialistů je z hlediska kardiovaskulárních onemocnění zvýšené riziko u lidí s obvodem pasu vyšší než 80 cm u žen a 94 cm u mužů. Vysoké riziko pak znamenají míry nad 88 cm u žen a 102 cm u mužů.

Dále čtěte: Kolik tuku je moc a jak to poznat?

Vliv na množství viscerálního tuku mají potraviny i hormony

Ukládání břišního tuku podporují některé potraviny - a zejména v kombinaci s nedostatkem pohybu. Rizikové jsou v potravinách zejména transmastné kyseliny, které se skrývají v některých sušenkách, smažených brambůrkách, hranolkách a i některých margarínech. Stačí se podívat na složení a pokud uvidíte "ztužený tuk", takový výrobek radši nekupujte.

Ukládání tuku na břiše bývá častější u mužů. Pokud jste žena, ani tak ale nemáte vyhráno - důležitou roli hrají i hormony. Pokud se sníží hladina estrogenů (ženských pohlavních hormonů), a tak zvýší hladina androgenů (mužských pohlavních hormonů) v těle, dochází k lepšímu ukládání tuků právě v oblasti břicha. Proto se u žen po menopauze často začne tuk hromadit právě v oblasti břicha a zaskočí to i ženy, které do té doby problémy s ukládáním tuku na břiše neměly. 

Jak se tuku na břiše zbavit?

Pokud jste pro spálení tuku na břiše cvičili pětkrát týdně sklapovačky, bylo to téměř zbytečné. Tělo spaluje tuk, pokud mu dopřáváte dostatek pohybu u více partií - více zatěžovaných svalů potřebuje více energie, a tak jí spálí větší množství. Nemusíte to nijak závratně přehánět. Stačí si vyhradit 30 minut denně a to je dobrá cesta k menšímu množství tuku.

Zároveň upravte jídelníček. Uberte na nezdravých tucích, vyřaďte z jídelníčku jídla, která jsou smažená, dále sladkosti a zákusky obsahující ztužený tuk a nahraďte ho zdravým tukem v podobě ořechů, mandlí, ryb nebo i klasickým poctivým máslem či mléčnými výrobky. 

Dále čtěte: Potřebujete poradit s jídelníčkem? Na výživového poradce buďte nároční

Článek publikován 8.10.2013, aktualizován 1.9.2019