Kde je a k čemu slouží tělesné jádro

Často můžete slyšet, že základem pro cvičení i posilování je mít pevné jádro těla. V posledních letech je populární vyrazit na speciální "Core" tréninky a i ti, kteří nabírají svalovou hmotu, cviky na posílení jádra těla nevynechávají. Co to ale vlastně to tělesné jádro je a proč je pro cvičení důležité právě jeho svaly zpevnit?

Kde se nachází tělesné jádro

Tělesné jádro si můžete představit jako ochranný obal pro orgány uložené v břišní dutině. Tedy něco, co chrání orgány v břišní dutině, chrání je, zpevňuje a podpírá oblast bederní páteře a pánve.

Horní částí tohoto obalu je bránice. Ta se při nádechu zplošťuje, posunuje dolů a opírá o bederní páteř. Spodní částí jádra je pak pánevní dno. To vystýlá oblast pánve a jeho úkolem je při zvýšeném tlaku v břišní dutině zamezit orgánům v posunu nebo dokonce v jejich vyhřeznutí do některého z pánevních otvorů.

Svislé části jádra těla jsou:

- vepředu příčný sval břišní, který zpevňuje oblast břicha proti různému přetížení nebo vnitřním tlakům a vnitřní šikmé svaly břišní

- vzadu na páteři pak "svislou" část obalu tvoří hluboká vrstva páteřních svalů tedy malé, krátké svaly mezi jednotlivými obratly. Tyto svaly udržují správnou polohu jednotlivých obratlů a celkově zpevňují páteř. 

Čtete také: I známými cviky si můžete nechtěně odrovnat záda

K čemu tělesné jádro slouží

Hlavní funkcí jádra těla je - jak už z výše uvedeného vyplývá - ochrana vnitřních orgánů. Tělesné jádro je chrání tím, jak vyrovnává veškeré sily působící při pohybu na lidské tělo. Další důležitou funkcí jádra je podpora a zpevnění bederního úseku páteře.

Aby mohlo fungovat správně, snažte se džet správný postoj těla a zařaďte cviky na posilování zmíněných vnitřních a vnějších svalů do svého plánu.

Čtěte také: Naučte se správnému držení těla. Vyhnete se budoucím problémům

Jak správně posilovat tělesné jádro

V poslední době je často v nabídce posiloven zařazeni "core" trénink. Tedy přesně trénink procvičující a zpevňující svaly tělesného jádra. Zejména ženy si v něm libují, protože při něm posilují přesně to, co samy chtějí mít co nejvíce zpevněné - bříško a pánevní dno. Navíc jde většinou o pomalé cviky, které díky tomu provádíte poctivě.

Ne nadarmo je první lekcí u každého trenéra základní nácvik správného držení těla a dýchání při cvičení. Vždyť právě díky tomu budete umět rovnoměrně zatěžovat správné svaly, aniž byste při tom přetěžovali některou z částí jádra těla.

Procvičení tělesného jádra je základ a berte ho ideálně jako přímý doplněk posilování ostatních svalů. Možná ho procvičujete už i teď, aniž byste si to uvědomili. Stačí se při některých cvicích soustředit na správné držení těla - ať už je to bicepsový zdvih jednoruček, benchpress nebo mrtvý tah.

Čtěte také: Tři cviky pro silnější břišáky i jádro těla

Článek publikován 14.10.2013, aktualizován 23.5.2018