Nepřehánějte to se zdravou stravou, posedlost může škodit

V dnešní době se zdá, že na zdravé stravování je odborníkem každý z nás. Ať už se zeptáte kohokoliv, vždy vám poradí zaručený recept, jak zhubnout – řekne vám, co nejíst, jak často jíst, co by ve vaší stravě nemělo chybět a co vám kila zase přidává. Jenže když se zeptáte někoho jiného, poradí vám třeba úplně opačně. Jak se v tom tedy vyznat, abyste skutečně zvládli zhubnout a víc si neuškodili než prospěli?

Co člověk, to jiný názor. To platí téměř v každém odvětví i v každé oblasti našeho života. A výjimkou není ani stravování. Existuje nespočet různých diet a každý upřednostňuje nějakou jinou. Někdo spoléhá na hladovku o úplňku, jiný si pečlivě počítá kalorie, další si přesně odměřuje čas mezi jednotlivými jídly, další nedá dopustit na přesný poměr mezi jednotlivými složkami stravy na svém talíři, jiný odmítá tuky a další zase sacharidy. Někdo naopak jí úplně všechno a spoléhá se výhradně na pohyb a cvičení – a další se nehne z pohovky a sází pouze na zdravé stravování. Jak si tedy máte vybrat, co vám skutečně pomůže efektivně a dlouhodobě zhubnout a co je jen mýtus?

Hlavně myslete

Nedá se říct, že některý způsob hubnutí je špatný a některý dobrý. Všechny mají nějaký smysl a každý vede delší či kratší cestou do jednoho hlavního cíle – snížení tělesné hmotnosti. A protože je každý z nás úplně jiný, tak také každému z nás vyhovuje jiný styl hubnutí. To, díky čemu zhubnula vaše kamarádka, vám naprosto nemusí vyhovovat a můžete díky jejím radám naopak přibrat. A zatímco někdo zvládne omezit tuky na minimum, jinému takovýto jídelníček může zničit náladu i žaludek. Tak co s tím?

Základem je používat rozum a přemýšlet nad tím, co jíte, co děláte a jestli už to náhodou nepřeháníte. Pokud jste totiž ve své snaze zhubnout úporní, můžete se snadno stát závislými na zdravé stravě. Odtud je už jen krůček k počítání kalorií, odmítání čehokoliv nadbytečného, postupnému zmenšování porcí a ubírání nezdravějších jídel, což může vést až k různým psychickým onemocněním v čele s anorexií.

 

Pokud na to půjdete chytře a nebudete si odpírat to, co vám přináší radost do života, zhubnete snadněji a výsledky vašeho snažení vám vydrží mnohem déle, než když se budete nutit do něčeho, co vám nevyhovuje ani nechutná.

Jak tedy na to?

V první řadě je třeba poznat sami sebe. Sami musíte vědět co vám prospívá a co škodí. Je přece nesmysl, přidat do stravy například tvaroh, pokud jsem alergický na laktózu. Dieta je vždy běh na dlouhou trať a tak musí být ušitá a míru vám. Především vám musí chutnat a to dlouhodobě. Kamarádka vysadila pečivo a zhubla, jenže vy pečivo milujete? Pak tahle cesta nebude pro vás, kdykoli uvidíte kousek chleba, budete v pokušení podlehnout a pokud pokušení vyhraje, nabourá to vaši vůli. Tohle je začarovaný kruh. Ideální začátek je tedy s profesionálem. Správný výživový poradce vám nabídne alternativy a dokonce do jídelníčku zakomponuje i vyloženě nezdravé věci, stačí si o to říct. Dieta totiž není o úplném odříkání, ale vyvážené stravě. Pečivo tedy poradce doplní například zeleninou, místo marmelády a hned jsou kalorie v normě.