Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak nejlépe zvládnout jednodenní půst

Organismus každého z nás je zatěžován škodlivinami, které se do něj dostávají ze vzduchu, stravy i tekutin. Jednou za čas proto neuškodí dopřát si očistu v podobě jednodenního půstu a pomoct tak tělu zbavit se těch látek, které v těle nemají co dělat. Jak se na takový půst připravit, abyste ho zvládli co nejlépe, vám poradíme v našem dnešním článku.


1. Pouze pro zdravé jedince

Půstu se vyhněte nebo ho konzultujte se svým lékařem, pokud jste oslabeni nemocí, máte cukrovku, problémy s tlakem, berete dlouhodobě léky nebo jste po úrazu. Stejně tak se půst nedoporučuje držet bez konzultace s lékařem dětem, těhotným ženám a starším lidem.

Půst sám o sobě je pro tělo totiž jednodenní poměrně velká zátěž. Aby ji vaše tělo zvládlo, měli byste si být jisti, že jste na ni připraveni. Právě základem je být zdravý.

Ale ani pokud půst držet nemůžete, nemusíte zoufat. Ideální pro vás je upravit svůj jídelníček tak, abyste v něm omezili jednoduché cukry, pečivo a výrobky z bílé mouky, chemická dochucovadla, přesolená a nezdravě tučná jídla a přidali pohyb. Tím pro své zdraví uděláte v dlouhodobém horizontu správný krok.

2. Připravte tělo krátkým tréninkem

Vyhraďte si jeden den v týdnu, kdy snížíte příjem kalorií. Vyzkoušíte si tak, jak tělo bude reagovat. Vyhraďte si na tento "trénink" 4 týdny - tedy celkem 4 dny, kdy zmenšíte porce jídla, ale zachováte pravidelnost svého strávování. Pátý týden, když budete držet jednodenní půst, budete lépe znát reakce a potřeby svého těla.

3. Nepodceňujte ani nepřeceňujte jídlo den před půstem

Držet jednodenní půst vás bude svádět k tomu dopřát si co nejvíc jídla den předem. Nebo naopak budete mít pocit, že už musíte omezit přísun jídla, abyste "to zítra zvládli". Ani jedno však není rozumné.

Jezte pravidelně v množství, na které jste zvyklí a rozhodně se nestresujte tím, že "musíte" sníst něco víc nebo méně. 

Večer si pak dopřejte jídlo, které bude obsahovat větší množství kvalitních bílkovin, zdravé tuky, komplexní sacharidy a zeleninu. Odborníci také zmiňují, že se nemusíte bát dát si trochu ovoce - ideálně s nízkým glykemickým indexem. To totiž tělu dodá přírodní cukry, které na noc pomohou srovnat hladinu hormónů. Díky rozumné večeři tak budete na půst lépe připraveni.

4. Připravte domov, ale i sebe

Počítejte už dopředu s tím, že během půstu budete mít výrazné chutě na cokoliv dobrého. Proto den předem ukliďte místo, kde se budete během půstu nejvíce zdržovat. Pamatujte na přísloví "sejde s očí, sejde s mysli", proto ukliďte všechna lákadla - včetně ovoce, krabice s müsli i celozrnného pečiva - do skříně a ledničky.

Sami sobě dopřejte den předem dostatek pohody - a to jak ve formě relaxu a spánku, tak duševní. S pohybem to nepřehánějte, tělo by si pak žádalo více živin, ale rozhodně ho ani nevynechávejte. Zacvičte si třeba doma s vlastní váhou, jděte se na 30 minut projít rychlou chůzí nebo procvičte vaše jádro. 

Na půst bude připraveno nejen vaše okolní prostředí, ale i vy samotní. Když budete odpočati a v psychické pohodě, bude se vám snadněji celý den překonávat.

5. Nebuďte hrdina za každou cenu

Pamatujte, že půst děláte pro zlepšení vašeho zdraví, ne pro jeho zhoršení. Pokud vám v průběhu půstu začne být zle, nebuďte za každou cenu hrdinové a radši si dopřejte lehké jídlo než pak litovat u doktora. Jak jsme už zmínili, půst je pro tělo velká zátěž a rozhodně tak není ostuda, když ho hned nezvládnete.

6. Pijte, dejte si vitamíny

Rozhodně s připravte, že voda bude na celý den půstu váš nejlepší kamarád. Proto ji mějte stále po ruce, láhev s vodou si berte s sebou i ven. Tělo bude potřebovat podporu, a proto mu můžete dopřát přísun vitamínů - tentokrát ne v podobě ovoce, ale třeba v podobě rozpustných multivitamínových tablet.

7. Najděte si pohodovou zábavu

Poslední, na co se budete chtít soustředit, bude půst samotný. Připravte si tak dopředu program na volné chvíle. Sportovní výkony na tento den vyměňte za duševní relaxaci, ale třeba i masáž. Díky ní se zlepší krevní oběh, lépe se prokrví všechny části těla, a díky tomu se lépe z těla odplaví toxiny.

Během půstu si nenechte rozhodit hladinu hormonů zbytečným stresem. Kvůli němu byste měli o to větší chuť si něco dát. Proto plánujte půst na den, kdy něco takového nehrozí. Nepouštějte se ani do aktivit, které by mohly stres vyvolávat. Jeden den prostě relaxujte a užívejte si to.

8. Slavte rozumně

Den po půstu budete vstávat hladoví s pocitem, že jste zvítězili. Nenechte se ale zlákat k oslavě pořádnou porcí jídla nebo dortem.

Dopřejte si lehce stravitelná jídla s vyšším obsahem zdravých tuků a vlákniny v pravidelném rozmezí 2 - 3 hodin a nechte tak organismus, ať zvládne návrat do normálního režimu bez komplikací. Tělu jste pomohli půstem zbavit se "nečistot", tak proč je zase do sebe hned cpát?!


Tyto články vás také zajímají:


 

 

Co vy na to?