Ty nejlepší články rovnou do mailu

Dobrá vláknina - je opravdu tak dobrá?

Co si dáváte na snídani? Ovesné vločky? Müsli? Celozrnné pečivo? A zkusili jste už dobrou vlákninu? Na pultech obchodů ji snadno najdete, je totiž velmi populární. Zdravá snídaně je totiž "v kurzu" a právě dobrá vláknina je propagována jako jedna z variant takového ranního jídla. Je ale opravdu lepší než ostatní varianty snídaně?

Začneme od základu, tedy přímo od mouky. Podle složení Dobré vlákniny je totiž právě celozrnná mouka základem této snídaně. Pro připomenutí, do celozrnné mouky se mele celé zrno včetně otrub a klíčku a je tedy bohatší na živiny než mouka bílá. Bílá mouka se mele pouze z endospermu, tedy úplného vnitřku zrna a obsahuje téměř výhradně lepek.

Na celozrnné mouce proto není nic špatného, spíše naopak. Díky namletí celého zrna obsahuje alespoň nějaké živiny a díky otrubám i vlákninu. Jediné, na co nesmíme zapomínat, je obsah lepku v mouce. I celozrnná mouka samozřejmě lepek obsahuje, a je proto dobré vědět, jak lepek působí na náš organismus - čtěte zde.

Otruby tvoří pak největší část Dobré vlákniny. Není divu - pro naše trávení jedině dobře. Vláknina totiž zpomaluje vstřebávání cukru do krve, díky čemuž nejsme po jídle tak unavení a nedostaneme brzy po jídle znovu hlad. Vláknina má také další pozitivní účinek. Díky tomu, že není lahce stravitelná, projde zažívací soustavou a pomáhá ji čistit.

Pro výrobce, který prodává i výrobky z bílé mouky, je navíc poměrně levné otruby používat. Endosperm použije na bílou mouku a otruby jako “odpad” pak ještě snadno zužitkuje a prodá v podobě zdravé snídaně. Slovu odpad se nedivte. Donedávna, než začal boom zdravé výživy, se jako odpad opravdu braly. Až nyní se opět využívají jako zdroj vlákniny.

Dobrá vláknina pak už obsahuje jen kukuřičný škrob a kukuřičnou vlákninu. Aby měla nějakou chuť, je doslazena cukrem, glukózou a glukózovým sirupem. Zajímalo by nás, proč nestačí jedno sladidlo. Kromě toho v Dobré vláknině najdeme i sušené mléko, ječný sladový výtažek, sójový lecitin, rostlinný olej, skořici, aroma, uměle přidané vitamíny a vápník.

Dobrá vláknina v kombinaci s jogurtem může být rozumnou alternativou zdravé snídaně. Rozhodně ale není dokonalá. Tělu díky ní dodáte větší množství vlákniny, ale i třeba cukr a část vitamínů. Pokud chcete najít podobně přínosnou a snadnou snídani, dopřejte si ráno třeba ovesné vločky s ovocem, oříšky a mlékem nebo jogurtem. Vyjde vás to levněji a pochutnáte si stejně dobře. Navíc hned ráno do těla dostanete přírodní cukry a ne rafinovaný cukr, glukózu a glukózový sirup.


Tyto články vás také zaujaly:

Co vy na to?