Ty nejlepší články rovnou do mailu

Potraviny, které vám zlepší náladu

Rok 2013 je zatím rokem s nejmenší dobou slunečního svitu za posledních několik let. Nedostatek slunce má údajně i vliv na lidskou psychiku a lidé mají při skoro neustále šedivé obloze tendenci rychleji se dostávat do depresí, snižuje se výkon v práci, ale i životní energie.

Co kdybychom se ale přenesli přes rovnici "nedostatek slunce = deprese" a podívali se naopak na to, které zdravé potraviny nám pomáhají od deprese. Díky obsahu vhodných živin nebo vlivu potravin na procesy v našem těle to může být právě jídlo, které nás před nějakým tím smutkem lehce ochrání.

Voda

Ne nadarmo všichni doporučují pít dostatek vody. Už mírný nedostatek tekutin v těle má velký vliv na zhoršení nálady, úrovně energie a mentální úroveň. Díky jejich dostatečnému přísunu tak předejdete zhoršení nálady a navíc podpoříte průběh procesů ve vašem těle.

Hořká čokoláda

Po konzumaci hořké čokolády dochází podle výzkumů ke snížení úrovně stresových hormonů. To už stojí za to, abychom si trochu hořké čokolády dopřáli během dnů, kdy toho máme víc než dost, ne? Zároveň nesmíme zapomínat na to, že hořká čokoláda je plná kakaa a to zas plné antioxidantů flavonoidů - ty pomáhají chránit buňky v našem těle před volnými radikály.

Korýši

Korýši jsou nejbohatším zdrojem vitamínu B12. Jeho nedostatek může vést až k letargii a snížené motivaci k běžným činnostem. Kritický nedostatek pak může vést až podrážděnosti a depresi. Vitamíny skupiny B jsou obecně považovány za "antistresové".

Datle

Ovoce s vysokým obsahem tryptofanu, fenyalaninu a leucinu - jako jsou datle, papája a banány - díky přeměně těchto látek na serotonin v našem organismu dokáží vyvolat pocit štěstí. Toto sladké ovoce je navíc bohaté na živiny, tak dokáže plně nahradit i sladkosti.

Listová zelenina

Dejte si denně alespoň porci špenátu, kapusty, římského salátu nebo mangoldu. Kromě dalších benefitů, jsou tyto listy bohaté na kyselinu listovou, jejíž nedostatek je přímo spojován se vznikem deprese.

Syrová paprika

V syrovém stavu má paprika vysoký obsah vitamínu C. Ukázalo se, že ten snižuje hladinu kortizolu - hormonu stresu. Už jen z toho důvodu je dobré zařadit papriku do svého jídelníčku.

Losos

Lidé, kteří dva- až třikrát týdně konzumují potraviny bohaté na omega-3 DHA mastné kyseliny (losos, makrela, sardinky) mívají nejméně často deprese. Ryby také obsahují kyselinu listovou a vitamín B12, které podle studií také přispívají ke snížení depresí.

Ve výčtu potravin bychom mohli pokračovat. Obecně ale platí, že jakýkoliv nedostatek živin se lehce může projevit na naší náladě. Už jen proto je dobré během šedivých deštivých dní - ale nejen během nich - dodávat tělu dostatek živin, vitamínů a minerálů, abyste pak lehce dokázali zvládat jak psychickou, tak fyzickou námahu.

Co vy na to?