7 tipů pro zdravé zažívání

Nadýmání, plynatost, nebo pocit přejezení dříve či později potká každého. Někdo má to štěstí, že tyhle pocity přijdou pouze výjimečně. Jiní s tím bojují skoro denně. Co ale dělají ti bez obtíží jinak? S trávicími potížemi se dá bojovat, stačí dodržet několik snadných rad.

Nafouklé břicho rozhodně není nic příjemného a jak s problémem bojovat jsme již napsali dříve. Opakování však není nikdy dost a proto se podívejme na 7 tipů, které jsou v tomto boji nejdůležitější.

Snižte nadváhu

Nejdůležitějším bodem je nadváha. Zažívání a metabolismus jdou ruku v ruce a právě vaše nadváha mluví tom, že metabolické procesy nefungují příliš dobře. Zpomalený metabolismus je prakticky zpomalené zažívání. Což způsobuje to, že se potrava v našem těle zdrží déle než by měla. Díky rozkladným procesům uvnitř trávícího traktu pak vznikají plyny a právě to způsobuje nafouklé břicho. rychlý a správně fungující metabolismus je tedy základ a vaše nadváha je důkazem toho, že nefunguje správně.

1. Jezte pravidelně

Pravidelné a menší porce jídla zajistí plynulý průchod potravy všemi částmi trávicího traktu. Jen díky menším porcím a jejich pravidelnosti dokážete udržet své tělo v neustálém vnitřním pohybu. Potrava se nezdrží zbytečně dlouho a problémy s nadýmáním u nás nebudou mít šanci.

2. Hýbejte se

Malým dětem se při nadýmání masíruje bříško, to stejné s námi udělá i pohyb. masáž a samotný pohyb vnitřních orgánů je velmi důležité pro samotné trávení. Jako rychlá pomoc je dobré se narovnat a několikrát se zhluboka nadýchnout. Tím dojde k promasírování a celkovému uvolnění. Pravidelný pohyb zde  funguje jako prevence a samozřejmě souvisí i s prvním bodem. Díky pohybu totiž neúspěšněji bojujete s nadváhou.

3. Jezte kvalitně

Je logické, že nejvíc trávení ovlivní co konzumujete. Tučná, smažená jídla jsou ta nejhorší a také nejčastější příčinou trávicích potíží. Občas zhřešit není nic špatného, ale je dobré vše vyvážit tím co trávení pomáhá. Jídla obsahující hodně vlákniny jsou pro zdravý trávící trakt skoro nutností a domoci můžeme i probiotiky.

4. Dejte tomu čas

Zuby máme k tomu abychom jimi potravu rozmělnili na co nejmenší kousky. Bohužel dnešní uspěchaná doba tomu nepřeje a tak je obvyklé, že do sebe jídlo nahážeme v rychlosti. To je pro zažívání velký problém. Náš trávící trakt je uzpůsoben jen na malé kousky a vetší mu dělají potíže. Právě ty můžou za tvoření plynů a zhoršení průchodnosti. Při jídle si tedy dejte na čas a každé soustu skutečně pečlivě přežvýkejte.

5. Pijte

Kolikrát jsme vám to už říkali, pitný režim je základ. Díky němu dokáže tělo ještě víc rozmělnit a strávit. Dávno jsou pryč doby kdy se zakazovalo pít mezi sousty. Současní vědci nemají žádné důkazy o tom, že by pití v průběhu jídla mělo za následek nějaké komplikace. Pokud tedy musíte během jídla pít, směle do toho. Důležitější je ale pití během celého dne. Pokud s tím máte problém podívejte se na náš článek plný tipů pro dodržení pitného režimu během dne.

6. Maso jen libové

Maso není pro trávení úplně ideální, pokud si jej tedy dopřejete volte to co se snadné zpracuje. Libové kuřecí, krůtí a nebo ještě lépe rybí je pro zažívání nejlepší. Tučné a tuhé maso bude mít pravděpodobně za následek další problémy.

7. Spěte

Může se to zdát jako hloupost, ale není. Během spánku dochází k regeneraci celého organismu a trávicí trakt má čas na vše co během dne nestihl. Zbytečně jej nezatěžujte těžkou stravou, nebo jídlem těsně před spánkem.  Dejte tělu čas aby během noci vše hezky pročistilo a připravilo na další den.