Kloubům pomůžete i pomocí potravin, které podporují tvorbu kolagenu

Kolagen - slovo, které se často používá v souvislosti s doplňky stravy na podporu kloubů. Možná jste nabyli dojmu, že kolagen je nejlepší pořídit v lékárně a že to je jediná cesta, jak klouby ochránit. Přitom živiny důležité pro tvorbu kolagenu obsahuje spoustu potravin, které seženete běžně v obchodě. Své klouby tak můžete podpořit už jen tím, že se zamyslíte nad svým jídelníčkem.

Kolagen je bílkovina

Kolagen je důležitý pro správnou funkčnost našeho těla. Produkují ho buňky chrupavky, buňky vaziva, ale i kostí a kůže. Je jednou z bílkovin, které si tělo samo vyrábí, pokud má ve stravě dostatek živin - produkci kolagenu pomáhají zejména plnohodnotné bílkoviny, tedy ty přijaté v živočišné stravě (maso, mléčné výrobky) a vitamíny C a skupiny B. Aby tělo správně fungovalo, potřebuje samozřejmě i ostatní vitamíny a minerály.

Potraviny bohaté na vitamín C

Silný antioxidant, nepostradatelná živina pro naše tělo. To je vitamín C. Právě on je nezbytný správný vývoj těla i jeho regeneraci. Vitamín C také podporuje produkci kolagenu a díky tomu udržuje zdravou pokožku, vazy a šlachy, žíly a cévy, ale i chrupavky. Artritida ale kolagen likviduje a s jeho úbytkem dochází k zánětům a bolestem kloubů.

Zelenina a ovoce jsou nejlepším přírodním zdrojem vitamínu C. Do jídelníčku proto zařaďte ze zeleniny třeba brokolici, špenát, papriku nebo kysané zelí. Z ovoce si dopřejte citrusové plody, jablka nebo třeba jahody. Aby obsah vitamínu byl v ovoci a zelenině co nejvyšší, volte radši lokální potraviny, které nemusí absolvovat dlouhou cestu a skladování. Ideální je pak bio kvalita bez různých chemických hnojiv a postřiků.

Potraviny bohaté na vitamín B3

Vitamín B3, známý také jako niacin, je účastníkem řady procesů v těle. Jedním z nich je třeba přeměna živin z jídla na energii. Vitamín B3 také podporuje procesy tvorby kolagenu v těle.

Niacin najdete např. v kvasnicích, játrech, libovém drůbežím masu, masu tuňáka, lososa nebo v slunečnicových semínkách a luštěninách.

Potraviny bohaté na měď

Měď se jako důležitý minerál podílí na vzniku nových červených krvinek, melaninu a kolagenu. Dostatek potravy bohaté na měď tak přispívá i k zvýšení produkce kolagenu v těle. 

Měď obsahují potraviny jako je listová zelenina, čočka, ořechy, kakao, nebo třeba i ústřice.

Dopřejte si vepřové koleno i s kůží

Místo přípravků, které obsahují koncentrovaný umělý kolagen, si také občas dopřejte kůži a kližky třeba vepřového kolena. Právě ony obsahují velké množství kolagenu živočišného původu a vy tak svým kloubům dodáte v nejpřirozenější podobě to, co potřebují. Když se koleno peče nebo vaří, nemusíte k němu přidávat žádný další tuk. A bez toho, abyste ho přelili nějakou přesolenou nebo mastnou omáčkou, můžete si ho jednou za čas bez obav dopřát.

Křupe a lupe vám občas v kloubech nebo dokonce vás klouby i bolí? I tyto problémy můžete mírnit pomocí správných potravin.

Článek publikován 13.3.2014, aktualizován a doplněn 2.2.2020