Kvalitní bílkoviny dodáte tělu i levně, stačí znát ty správné potraviny

Bílkoviny jako jedna ze tří základních živin neodmyslitelně patří do každého jídelníčku. Tělo díky nim může stavět svalovou hmotu, produkovat hormony i zajistit dostatečnou imunitu. Jejich nedostatek má pro náš organismus velké následky. Bílkovin bychom tělu měli denně dodávat přibližně 1 gram na kilogram naší váhy. Jestliže člověk cvičí a zatěžuje svaly více, pak je potřeba bílkovin ve stravě mnohem větší - až kolem 1,5 gramu na kilogram tělesné váhy. Kde takové množství vzít, aby člověk neutratil všechny peníze a přitom tělu dodal kvalitní protein?

Mléčné výrobky

Mléko samotné obsahuje velké množství bílkovin a produkty z něj se i ve vyšší míře skvěle hodí do jídelníčku sportovně aktivního jedince. Velmi ceněnou potravinou je tvaroh, který na 100 gramů obsahuje zhruba 16 gramů bílkovin. Jeho výhodou je snadná stravitelnost a dlouhé trávení, které přináší dlouhodobější pocit zasycení. Navíc obsahuje také celou řadu minerálních látek a vitamínů, připravit si ho můžete na mnoho způsobů a rozhodně je tak skvělou potravinou. Tvaroh si snadno připravíte z mléka i doma.

Podobný účinek může ve vašem jídelníčku zastoupit také cottage, který kromě vysokého obsahu bílkovin má navíc nízký obsah kalorií a je tak mezi sportovci oblíbený. Opět ho lze, stejně jako tvaroh, využít na mnoho způsobů.

Podobně jako mléčné výrobky jsou u sportovců pro svůj vysoký obsah bílkovin oblíbená vejce

Čočka

Luštěniny jsou považovány za kvalitní zdroj bílkovin. Z půl kilogramu čočky získáte zhruba 26 gramů bílkovin, což jsou velmi hezké hodnoty. Podobně jsou na tom i fazole. Mnoho lidí má k čočce odpor, ovšem vzhledem k jejím nutričním hodnotám byste jí určitě měli dát šanci. Je totiž navíc bohatá na vlákninu a železo, což při fyzické námaze vaše tělo jistě ocení. vysokému obsahu vlákniny se tráví déle a energie se uvolňuje průběžně. Čočka je proto ideální součástí jídelníčku pro sportovce. Navíc ji lze použít do mnoha receptů. Rozhodně si ji tak oblíbí i ti, kdo nemají rádi klasický způsob přípravy na kyselo. 

Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou vcelku neutrální potravinou, kterou lze využít do mnoha jídel. Jejich výhodou je lehká stravitelnost i vysoký obsah bílkovin - na 100 gramů vloček připadá zhruba 13 gramů bílkovin. Obsahují také vlákninu a důležité antioxidanty, které tělu uleví od nadbytečných látek. Zároveň pomáhají regulovat hladinu cholesterolu v krvi. Najdeme v nich nenasycené mastné kyseliny, vitaminy a minerální látky, které slouží jako skvělý zdroj energie pro tělo.

Tělo potřebuje plnohodnotné bílkoviny

Bílkoviny jsou rozhodně velmi důležitou součástí jídelníčku a v každodenním jídelníčku tak nesmí chybět. Existují i nové cesty, jak je získávat - třeba mykoprotein - základem však mohou být obyčejné, a přitom skvělé potraviny, které můžete koupit v každém obchodě.

Živočišné zdroje, jako je maso, mléko nebo vejce, jsou pro tělo nejjednodušší cestou, jak dodat plnohodnotné bílkoviny. Tedy takové, ze kterých tělo umí (zjednodušeně řečeno) vybudovat vše, co potřebuje, protože obsahují všechny základní esenciální aminokyseliny.

Hůře jsou na tom rostlinné zdroje bílkovin, kterým některé esenciální aminokyseliny chybí a jsou pro tělo také hůře stravitelné. Vegani tak musí často kombinovat různé rostlinné zdroje bílkovin a ještě jich jíst větší porce, aby si tělo umělo vyrobit alespoň základní množství všech látek.