Ty nejlepší články rovnou do mailu

Únava a její příčiny

Důvodů pro únavu může být mnoho. Ale pouze pokud si uvědomíte, co vás k únavě vede, můžete tento stav rychle změnit a dostat do života víc energie.

Každý z nás má občas chvíle, kdy se cítí více unavený. A každý z nás ví, že proti únavě se nejlépe bojuje odpočinkem. Stačí si tak vymezit víc času na odpočívání, pořádně se vyspat a díky tomu se zas můžete rychle začít cítit dobře.

Pokud se ale cítíte unaveni dlouhodobě, k únavě není žádný rozumný důvod a ani extra odpočinek vám nepomáhá, může to značit vážný problém. V tomto případě hrozí, že únava vám začne výrazně zasahovat do běžného života. Statistiky ukazují, že dokonce až jeden z pěti lidí se cítí abnormálně unaven. Jestli jste jím i vy, stačí si odpovědět na otázky:

  • Dělá vám obtíže začít fungovat během rána?
  • Zíváte často během dne?
  • Cítíte se stále unavený?
  • Máte problém fungovat bez kávy nebo energetických nápojů?
  • Zmáhá vás stále stres?
  • Nemůžete se soustředit?
  • Nemůžete usnout?
  • Když už usnete, probouzíte se v noci?
  • Dělá vám problém ráno vstávat?
  • Cítíte se víc unavený při vstávání než při usínání?

Úplně na začátku je dobré zanalyzovat vše, co všechno za celý den děláte nebo neděláte, najít rozdíl oproti minulosti. Stejně tak popřemýšlejte o tom, co z těch čiností, které vykonáváte, může být příčinou únavy. 

Důvodem únavy může být některý z následujících:

Fyzické důvody

  • Pokud jste silnější postavy, tělo musí vyvíjet větší námahu i při dělání běžných věcí.
  • Pokud nemáte dostatek svalů (nehýbete se) nebo jste slabí, vaše svaly se i při běžném pohybu rychle unaví.
  • Pokud nejste fit a celý den se jen povalujete, často i samo nicnedělání vás může unavit.
  • Naopak, když toho děláte přespříliš a hodně věcí řešíte za běhu, bude pro vás nejspíš těžké pořádně si odpočinout a zbavit se tak únavy.
  • Léčba při vážnější nemoci může být další příčinou únavy.
  • I méně závažná nemoc, jako například běžná rýma, může vyčerpat vaše tělo natolik, že budete víc unavený.
  • A samozřejmě příčinou únavy je jednoznačně nedostatek spánku nebo nevyspání se.

Psychické důvody

  • Obavy a přílišný stres z vás mohou vysát energii, obzvlášť když je zažíváte po delší dobu.
  • Problémy - třeba ve vztahu, v práci, v přátelství - vás vyčerpají po duševní stránce a to má přímo vliv na tu fyzickou.
  • Tvrdá každodenní práce, abyste dokázali zabezpečit sebe nebo rodinu, je také příčinou únavy.
  • Přílišná nebo přehnaná očekávání od sebe samého mohou nakonec vést k frustraci a únavě.
  • Emoční šok - může být způsoben například špatnou zprávou, úmrtím někoho blízkého, koncem vztahu, havárií - téměř vždy končí únavou.

Životní styl

  • Nevyvážená strava
  • Přejídání se, zejména nezdravých tučných jídel
  • Pití přílišného množství kofeinových nápojů - káva, čaj, energetické nápoje
  • Konzumace alkoholu
  • Zanedbávání těla, nedostatek pohybu
  • Nedostatek spánku

Nejčastější příčinou únavy je stres. Hektický život, úkoly v práci, zajištění rodiny, vztahu, to všechno jak pozitivně, tak negativně ovlivňuje naši celkovou energii a náladu. A může vést k vyčerpání. Mentální a emocionální obavy a stres udržují naše tělo ve fyzickém stresu a připravené k "akci". To nám potom brání "vypnout" a pořádně si odpočinout. A to i večer, když ulehneme do peřin a rádi bychom konečně spali.

Pokud stres dlouhodobě nepolevuje, má vliv na nadledvinky. Ty za běžných okolností produkují hormony, díky kterým se zvládáme vypořádat se stresem. Při dlouhodobém stresu se může projevit jejich vyčerpání. Když jejich funkce klesne pod potřebnou úroveň, nedokážou nadledvinky produkovat dostatek hormonů, abychom mohli adekvátně reagovat na stres. Když k tomuto dojde, začnete se rychleji unavovat. Pokud by vám ani to nestačilo, dalšími příznaky vyčerpání nadledvinek jsou závratě, omdlévání, poruchy paměti, zapomínání nebo třeba nespavost.

Abyste vyčerpání nadledvinek předešli nebo se přinejhoším ze samotné únavy rychle dostali, stačí hlavně obnovit procesy v těle tak, aby vše fungovalo normálně. A samozřejmě aby vaše nadledvinky zase začaly pracovat tak, jak mají. Sestavte a dodržujte zdravý jídelníček, začněte s pohybem a cvičením, zajistěte si alespoň osm hodin na spánek v noci a během dne si udělejte čas na odpočinek. Ačkoliv to může být v hektickém životě zásadní změna, rozhodně to stojí za to udržet si své zdraví. A rozhodně je to lepší než pak dlouhodobě bojovat s následky únavy.

Co vy na to?