Proč se vám po jídle chce tak moc spát?

Každý z nás alespoň jednou zažil pořádnou únavu po jídle. Takovou tu, kdy se vám chce spát víc než cokoliv jiného, nedokážete se soustředit a zmáhá vás i jen sebemenší pohyb. Ti šťastnější si po vydatném obědě mohou na chvíli zdřímnout a s únavou se tak vypořádat odpočinkem, my ostatní bychom měli vědět, co za tuto únavu vlastně může a jak se jí dá předejít.

Tělo se plně soustředí na trávení

Základním důvodem, proč se po jídle cítíme unavení, je samotné trávení. Když naplníte žaludek jídlem, mozek dostane signál, že je potřeba nastartovat všechny procesy zajišťující to, aby tělo z jídla získalo všechny potřebné živiny. Krev se proto přesměruje do žaludku a orgánů, které souvisí s trávením. Žaludek se začne rytmicky smršťovat, aby se v něm jídlo průběžně mísilo. Začnou se produkovat žaludeční šťávy, které pomáhají natrávit jídlo tak, abychom z něj využili maximum látek.

Toto všechno začíná pár minut poté, co začnete jíst. Nejvíce energie a krve pak do žaludku proudí první dvě hodiny po jídle. I proto se po obědě nebo vydatné večeři cítíme nějakou tu dobu tak unavení.

Jako prevence únavy v tomto případě stačí, když si dopřejeme rozumnou porci dobře stravitelného jídla. Tedy červené maso, ryby nebo drůbež, kterým dodáme tělu bílkoviny i zdravé tuky. K tomu přílohu v podobě zeleniny, brambor vařených ve slupce nebo celozrnných těstovin, díky kterým získá tělo vlákninu regulující trávení. Když si takové jídlo vychutnáme a jíme po menších kouskách, tedy nezhltneme ho během pár minut, předejdeme tím pocitu těžkosti.

Hladina cukru kolísá

S jídlem dodáváme tělu i porci cukrů - zejména s tím sladkým. Cukry jsou zdrojem krátkodobé energie a mohou být příčinou únavy po jídle. Sacharidy - tedy cukry - tělo dokáže strávit rychleji než bílkoviny a tuky. Jakmile se dostanou do krve, zvyšuje se tzv. hladina krvního cukru, tedy glukózy. Mozek dá signál k produkci hormónu inzulín, který pomáhá buňkám přijmout glukózu a snížit hladinu krevního cukru.

Nejprve, když se hladina krevního cukru zvýší, se cítíme příjemně a plni energie. Únava po jídle pak dorazí s menším časovým odstupem, jakmile je glukóza z krve zpracována buňkami a hladina krevního cukru prudce poklesne.

Proti těmto výkyvům se naštěstí dá snadno bojovat - stačí v jídle ubrat na jednoduchých cukrech a naopak využívat pomalejší zdroje energie jako jsou bílkoviny, zdravé tuky a vláknina.

Čtěte také: Jezte tuk, abyste mohli spalovat tuk

Fastfood vás zaplácne tukem a cukrem

Jídla fastfoodu, ta tučná a přeslazená, bývají často velkou příčinou únavy po jídle. Obsahují totiž ve větší míře kombinaci rafinovaného cukru, mouky a tuků.

Cukry způsobí výkyvy v hladině krevního cukru, bílá mouka a tuky jsou pro tělo složitější na trávení a je potřeba více času a energie, abychom je dokázali zpracovat. Tato trojkombinace pak způsobuje to, že po jídlech z fastfoodu se nám chce spát více než když si dáme jejich zdravější variantu.

Čtěte také: Jezte i nezdravě, pomůže to vaší postavě

Za únavu mohou i nemoci a alergie

Posledními důvody, které mohou zapříčinit únavu po jídle, bývají zejména cukrovka a alergie na jídlo. Diabetici musí přísně sledovat, co jedí, aby u nich nedocházelo k prudkým změnám hladiny krevního cukru. Jejich tělo neumí správně produkovat inzulín a zpracovávat glukózu. I proto musí předem znát, jaké množství cukru v jídle přijmou, a tedy kolik inzulínu bude na zpracování potřeba.

Prevencí proti výkyvům hladiny glukózy je konzumace menších porcí - a hlavně s rozumným poměrem živin - častěji v průběhu dne.

Podobně tělo reaguje, pokud máte potravinovou alergii. Při požití jídla, na které jste alergičtí, tělo spustí obranný mechanismus podobně jako při jakémkoliv zánětu - přesměrovává tak energii na léčbu a produkci látek, kterými chce proti zánětu bojovat. Průvodním jevem potravinové alergie tak často může být i obrovská únava.

Čtěte také: Tloustnete a nevíte si rady? Příčinou může být i to, že málo pijete

Článek publikován 2.5.2013, aktualizován 7.7.2019