České ovoce vs exotika. Co je lepší?

Jakmile nastane zimní období, tedy když se podzim přehoupne do mrazivých rán i dní, začne naše tělo fungovat jinak. Musí se vyrovnávat s nízkými teplotami, nedostatkem světla a u mnoha lidí i menším množstvím pohybu. Jak tedy zimu přečkat v kondici a čím svému tělu prospět?

Největší nástrahou zimy je nedostatek slunečního svitu. Ráno slunce vychází poměrně pozdě a zapadá zase relativně brzy, dny jsou krátké a světla rychle ubývá. Mnoho lidí kvůli tomu trpí depresemi a nechce se jim nic moc dělat, chybí jim energie. Ale je to i tím, že díky slunci naše tělo získává velmi protřebný vitamin D – a v zimě se ven moc nehrneme, navíc slunce je málo, takže i tohoto vitaminu máme málo. Proto je obzvláště vhodné od pozdního podzimu do časného jara sahat po vitaminových doplňcích stravy obsahující zejména „déčko“.

Exotika VS české ovoce

To, že bychom měli jíst hodně zeleniny a ovoce, je jasné. A měli bychom to dělat po celý rok.

Gastronomové i dietologové doporučují zejména sezónní zeleninu a ovoce, tedy jíst to, co zrovna v té době přirozeně roste. V zimě tak jen těžko seženete meloun a například jahody se u nás prodávají jen ty z dovozu – a upřímně, chuťově se nemohou rovnat těm českým, které dozrávají v červnu.

Zima je tak ideálním obdobím pro pojídání českých jablek a hrušek, které při dobrém uskladnění

vydrží až do jara. Oblíbené jsou také citrusy, kiwi, banány a podobné exotické ovoce. Ale odborníci mají jednu zásadní radu – lepší je sahat po čerstvém, dobře dozrálém ovoci. To je splnitelnější právě u toho tuzemského, protože exotické ovoce se mnohdy sklízí nedozrálé. Je to logické, protože do našich obchodů se dostává až po dlouhé cestě, a kdyby se sklízelo zralé, mohlo by snadněji podlehnout zkáze. Jenže kvůli tomu i kvůli ochranné atmosféře během cesty nemá tolik vitaminů, kolik by mělo mít.

Čerstvá zelenina

Zatímco v létě si často pochutnáváme na zeleninových salátech z čerstvé zeleniny, v zimě jim tolik neholdujeme a spíš konzumujeme tepelně opracovanou zeleninu. To také není špatné, ale je nutné mít na mysli, že vařením, dušením a další úpravou se ničí vitaminy. Takže buď je dobré zařadit do jídelníčku i čerstvou zeleninu, nebo opět sáhnout po nějakém doplňku stravy, ideálně po multivitaminu.