Ty nejlepší články rovnou do mailu

Pět nápadů, jak odolat chuti na něco dobrého

Znáte to - brambůrky při sledování filmu, čokoládová tyčinka během náročného odpoledne v práci, nedojezený kousek dortu ze včerejší oslavy v lednici... Všem takovým lákadlům je těžké odolat, zvláště když máte náročný den nebo se naopak nudíte. Během náročného dne tak saháte nevědomky po dobrotách jako po zdroji rychlé energie, zatímco když se nudíte, jídlem si navodíte pocit spokojenosti.

Víme, jak ovládnout chuť na něco dobrého v podobných situacích a rádi se o tyto nápady podělíme. Vy díky tomu budete lépe připraveni na chvíli, kdy vás zase začne honit mlsná.


Vyčistěte si zuby

Znáte ten pocit přibližně půl hodiny po obědě (nebo večeři), že si musíte dát zákusek a cítíte neodolatelnou touhu na sladké? Dolehla na vás totiž únava po jídle a tělo si tak žádá přísun energie. A to zejména po větší porci jídla nebo po hůře strávitelném jídle. Tělo totiž věnuje veškerou energii trávení, proto byste v tuto chvíli rozhodně neměli cvičit, ale naopak se věnovat méně náročným činnostem.

Jedním ze způsobů, jak si pomoct od chuti na sladké v tuto chvíli, je vyčištění zubů. Mentolová chuť pasty v ústech vás lehce osvěží a zároveň bude škoda na zrovna vyčištěné zuby jíst něco dobrého. Zejména ve večerních hodinách vám za čištění zubů místo pytlíku chipsů nebo tabulky čokolády poděkuje nejen tělo, ale i zubař.

Vyhněte se virtuální chuti

Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, ale i televizní reklamy a pořady jsou plné obrázků, videí a pořadů o skvěle vypadajících a skvěle chutnajících jídlech. Není proto divu, že právě tato média mají svůj podíl na vzniku obezity u lidí (jak uvádí studie Univerzity v Yale z roku 2009).

Ono je to logické - když vás zaujme krásně barevná fotka jídla nebo dokonce sledujete jeho přípravu, hned se vám podvědomě vybaví příjemný pocit s jídlem spojený a mnohem snáze dostanete chuť na něco dobrého.

Rada v tomto případě je jednoduchá - naučte se podobné fotky na sociálních sítích ignorovat, posuňte stránku rychle na další příspěvek. Televizní pořady o vaření nebo jídlech sledujte najezení a když začne reklama, vypněte zvuk a věnujte se třeba partnerovi/partnerce. Každá taková minuta se přeci počítá (více než strávená cpaním se něčeho nezdravého).

Vyžeňte chutě pohybem

Často saháme po jídle jen kvůli příliš mnoho nebo příliš silným emocem jako jsou smutek, stres, strach a podobným. Sami jsme si to ověřili a můžeme doporučit - v takových situacích nejlépe pomůže obléct se a vyrazit na půl hodiny projít se nebo jít posilovat. Spálíte tak metabolity, které se ve vás během stresových situací hromadí a tělu jen pomůže, když se jich zbavíte.

Během procházky nebo cvičení se také začnou vyplavovat endorfiny, díky nimž pak lépe a s větším nadhledem zvládnete řešení každé situace.

Přemýšlejte o jídle

Tohle je to nejjednodušší, co můžete pro zahnání chutě na sladké udělat. Stačí přemýšlet o jídle.

Uvědomte si, co všechno jste během dne snědli - jestli ve vašich jídlech bylo dost ovoce, zeleniny, bílkovin, zdravých tuků a sacharidů. Zamyslete se také nad tím, co vám kromě chuti dobrota přinese - jestli třeba tuky a rafinované cukry v čokoládové tyčince není lepší vyměnit za ořechy nebo jablko, na kterých si stejně dobře pochutnáte, ale jsou pro vás přínosnější a zdravější.

Často také pomůže přečíst si složení sladkosti, na kterou se chystáte a najít si, jak se připravují jednotlivé složky. Když uvidíte, kolik chemie v takové sladkosti je, přejde vás na ni chuť. 

Nezapomínejte, že chutě na něco dobrého také snadno vyženete, když budete jíst pravidelně každé 2 - 3 hodiny menší porce zdravého jídla. Nebude vám díky tomu tak výrazně kolísat hladina krevního cukru a lépe odoláte všem chuťovým pokušením.

Sejde s očí, sejde s mysli

Není nic snazšího, než se na své chutě na něco dobrého připravit předem. Jak říká staré dobré přísloví "sejde s očí, sejde s mysli". To platí i v případě sladkostí, zákusků a dobrot. Když je nebudete mít doma - na očích, ale ani ve špajzi, v lednici nebo ve skříni a místo nich si domu "nastěhujete" ovoce, zeleninu, ořechy a dáte je před sebe na stůl, budou ony právě tím, po čem sáhnete v případě chuti na něco dobrého. 


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?