Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jdete nakupovat jídlo? Naučte se číst složení!

Jídlo jako základní životní potřebu nakupujeme téměř každý den. Většinou už zpaměti a bez přemýšlení vkládáme do košíku základní potraviny - pečivo, mléko, jogurty, masné výrobky,... Ti chytřejší už se naučili do košíku dávat i zeleninu a ovoce a omezit při nákupu sladkosti a tučná jídla. 

Ale ruku na srdce: kolik z vás si čte při každém nákupu složení výrobku? Nebo alespoň nutriční hodnoty? A přiznáváme, i když je hodně lidí na obalu najde, ne vždy jsou úplně jednoznačné a srozumitelné. Pojďme si shrnout základní pravidla pro nákup potravin. Z obchodu díky nim odejdete s jistotou, že jste peníze dali opravdu jen za to, co je pro vaše zdraví přínosné.


Čerstvé je čerstvé

Toto pravidlo platí odjakživa - čerstvé suroviny, zelenina, ovoce, jsou nejlepší. Ideálně ale čerstvé sezónní potraviny, které nemusely být ošetřovány chemicky, aby vydržely dlouhou cestu a skladování.

Složení potraviny se píše sestupně

Tuto základní pomůcku rozhodně mějte na paměti. Výrobci musí uvádět na obalu složení potravin od té složky, které je obsaženo nejvíce až po tu, které nejméně. Pokud třeba v masové konzervě převažuje mouka, je s takovým výrobkem něco špatně.

Výrobci už ale bohužel nemusí popisovat, v jakém poměru jsou jednotlivé složky v potravině zastoupeny.

Název může snadno mást

Nevěřte všemu, co se píše v názvu výrobku. Radši si vždy přečtěte jeho složení. Ovocný džem může působit dojmem, že je opravdu ovocný. Přitom podle složení většiny džemů na našich pultech zjistíte, že je v nich použito maximum cukru a ovoce jen tolik "aby se neřeklo". Podobně tak v  "masové pochoutce" nemusí být ve finále skoro žádné maso. Výrobci si v tomto značení mohou bohužel dělat téměř vše, co chtějí.

Není maso jako "maso"

Pokud nenakupujete maso přímo u řezníka, ale díváte se v supermarketu na "balené" maso, určitě si před jeho koupí přečtěte složení na etiketě. Známým trikem řetězců je totiž napuštění masa vodou a chemickými stabilizátory, aby tak maso bylo těžší. Zákazník tak platí víc za méně masa. Nekupujte proto zbytečně maso, které není 100% maso.

Mleté maso nebo mletý tuk?

Dopřát si občas mleté hovězí maso ať už v podobě domácího dietního hamburgeru nebo klidně jen lehce dochucené s těstovinami, není vůbec špatný nápad. V rámci zdravého jídelníčku je libové maso dokonce doporučená součást. Při jeho nákupu v obchodě ale pozorně čtěte, kolik obsahuje tuku. Pokud do 10% a žádné chemikálie, berte ho. Pokud obsahuje tuku více (obvykle je obsah tuku u takových polotovarů cca 30%), platíte zbytečně za tuk, ne za maso. Navíc je škoda v rámci zdravého jídelníčku kupovat tučné potraviny.

Éčka nejsou na obalu vždycky "E"

Výrobci přišli na to, že když na obalu ve složení výrobku uvádějí všechny použité emulgátory pod zkratkou "E", lidé je méně kupují. Proto stále častěji místo zkráceného např. "E951" najdete ve složení celé jméno, tedy "aspartam". Výrobci tak spoléhají na to, že když zákazník neuvidí "éčka" na obalu, s větší pravděpodobností si výrobek koupí. Při přečtení složení, kde jsou uvedeny celé chemické názvy (které ale zákazníkovi nic neříkají), působí takový výrobek důvěryhodněji.

Sacharidy nejsou vždy jen cukry

Vrátili jste oblíbenou potravinu zpět do regálu jen proto, že v ní je podle údajů na obalu příliš mnoho sacharidů? Pak se na ni podívejte ještě jednou - pokud je výrobce fér, uvádí nejen podíl sacharidů, ale i kolik z toho je cukrů. Zbytek mohou být i sacharidy prospěšné - třeba vláknina. Nemusíte tak panikařit vždy, když vidíte vysoký obsah sacharidů v potravině.

Stolní máslo není čerstvé

Dali byste si chutné čerstvé máslo? A v obchodě mají všechna másla na obalu napsáno jen "MÁSLO" nebo "STOLNÍ MÁSLO"? Pak vězte, že jde o másla, která se mohou podle platné legislativy skladovat až dva roky při teplotách pod -18 stupňů Celsia. S čerstvým máslem a i s čerstvostí samotnou má takové máslo jen málo společného. Jako "čerstvé máslo" mohou být označena pouze másla mladší 20 dnů.


Když se v obchodě budete rozhodovat, co vložíte do košíku, věnujte chvíli času přečtení, z čeho se skládá. Uděláte tím pro sebe mnohem víc, než kdybyste do košíku házeli všechno, co se podle názvu tváří jako nejlepší výrobek na světě. Nenechte se zmýlit výrobci - oni se snaží prodat svůj výrobek, zatímco pro vaše zdraví to nemusí být přínosem.

Měli byste také vědět:

Co vy na to?