Ty nejlepší články rovnou do mailu

Únava po jídle aneb chcete si dát po jídle "dvacet"?

Každý z nás alespoň jednou zažil pořádnou únavu po jídle. Kdo by si třeba po pořádném nedělním obědu na chvíli nerad lehl a dal si dvacet? Proč ale máme takové chutě, když s jídlem přijímáme energii?

Trávení

Prvním vysvětlením příchodu únavy po jídle je trávení. Trávení je proces, který vyžaduje dodatečný přísun krve do žaludku a trávícího traktu. Při plném "výkonu" sem tělo přesměrovává krev z ostatních orgánů včetně mozku. To vysvětluje, proč se cítíme unaveni přibližně hodinu po konzumaci jídla.

Cukry

Jedním z klíčových důvodů, proč se cítíme unaveni po jídle, jsou cukry. Právě ony jsou při jídle zdrojem malého množství energie, která ale trvá jen chvíli. Jakmile jsou zpracovány, hladina glukózy v krvi rychle poklesne. Hned jak se to stane, tělu chvíli trvá, než se vyrovná s takovým šokem, a proto je v režimu odpočinku.

Tuky

Tučná jídla například z fastfoodu jsou často velkou příčinou únavy po jídle. Většinou totiž obsahují rafinovaný cukr, mouku a nasycené tuky. Poslední jmenované jsou pro tělo těžké na zpracování a k němu je tak potřeba velké množství krve a kyslíku. Pocit letargie při trávení bývá mnohem silnější a delší, když konzumujeme tučná jídla. V takovém případě potřebuje trávící trakt mnohem více pracovat a trvá mu déle, než potravu zpracuje. Schválně si vzpomeňte, jak jste byli vyčerpáni po pořádné porci jídla třeba právě z fastfoodu.

Nemoci a alergie

Posledními důvody, které zapříčiňují únavu po jídle, bývají zejména cukrovka a alergie na jídlo. Diabetici musí přísně sledovat, co jedí, aby u nich nedocházelo právě k prudkým změnám hladiny krevního cukru, a tedy následné výrazné únavy. Jednoznačnou prevencí (a to platí i při dietě pro zdravé jedince) je konzumace menších porcí častěji během dne.

Podobně jako diabetik u konzumace nevhodné porce jídla i alergik při požití alergenu mívá často reakci, jejíž průvodní jev je právě obrovská únava.

Prevence

Abyste předešli únavě po jídle, doporučujeme do jídelníčku zařadit jídla s komplexními karbohydráty, libové maso, nízkotučné mléčné produkty a také velké množství čerstvého ovoce a zeleniny. Je také důležité jíst malé porce často, ideálně každé 3 hodiny, abyste tělu dodávali potřebnou dávku paliva, která vám zajistí plnohodnotné fungování po celý den.

Co vy na to?