Ty nejlepší články rovnou do mailu

Dietní snídaně, která správně nastartuje váš den

Ne nadarmo se říká, že snídaně je základ dne. Je to první "rituál" jídla během dne a měli bychom jí věnovat velkou pozornost.

Proč snídat?

Po několika hodinách spánku se naše tělo vzbudilo a moc dobře ví, že poslední jídlo - příděl energie - dostalo naposled před nějakými 8-12 hodinami. Jasně, během noci se regenerovalo a procesy se zpomalily. A to rozhodně znamená, že bychom mu hned ráno měli dodat další dávku energie a vitamínů. Pokud totiž vynecháme snídani, hladina cukru v krvi brzy klesne pod normální úroveň. Tím pádem poklesne celková energie a dojde k vyvolání chutě na sladké. Abychom dosáhli jejího rychlého zvýšení, často pak saháme po "něčem dobrém" jako jsou různé čokolády, sladké pečivo apod. Jednoduché cukry v takovém jídle obsažené způsobí sice rychlý vzestup hladiny cukru v krvi, ale tento přebytek musí organismus brzy nějak vyrovnát. Přebytečné cukry se proto přeměňují na tuk.

Velký vliv má snídaně i na psychiku - tělo díky ní není ve stresu, nebojí se, jestli dostane něco k jídlu, neodlákává naši pozornost ke sladkostem. Díky zdravým cukrům, které dodáme tělu hned ráno, se budeme celé dopoledne cítit mnohem víc v pohodě a lépe se soustředit.

Mnoho lidí si myslí, že když vynechají snídani, bude se jim líp hubnout. Jsou však na velkém omylu. Právě zpomalený metabolismus a nutkání doplnit rychle energii něčím sladkým je brzy vyvede z omylu.

Kdy snídat?

Ideálně během půl hodiny po vzbuzení. Každý máme své ranní rituály a právě snídani je vhodné do nich zahrnout. Rozhodně ji nenechávejte třeba až do práce, celou tu dobu totiž vaše tělo bude ve stresu a nastane to, co jsme popisovali výše - budete mít nutkání dát si něco dobrého.

Co snídat?

Je dobré si připomenout, že během snídaně bychom měli přijmout celou čtvrtinu denní dávky energie. A to platí i pro dietní snídani! Podle toho si také připravíme to správné jídlo. Do těla bychom díky snídani měli dostat tyto tři základní živiny:

  • bílkoviny - lehce stravitelné najdeme např. v celozrnném pečivu, vločkách, tvarohu, bílém jogurtu
  • cukry - jak jednoduché (např. med, ovoce, kvalitní džus), tak komplexní (celozrnné pečivo, vločky)
  • zdravé tuky - ty najdeme např. v mandlích, ořechách

Základem by správně mělo být celozrnné pečivo nebo vločky z obilnin (pohanka, oves, pšenice, špalda). Ty obsahují porci vlákniny dostatečnou k tomu, abychom celé dopoledne neměli hlad. K tomu obsahují i lehce stravitelné bílkoviny. 

K celozrnnému pečivu se hodí např. tvarohová pomazánka nebo nízkotučný sýr či krůtí šunka a zelenina. Bez obav si dejte třeba i vařené vejce. Nezapomeňte tělu dopřát i trochu cukrů a k "slané" snídani si třeba oslaďte čaj lžičkou medu nebo nalijte džus ředěný s vodou.

K vločkám pak stačí přidat třeba bílý jogurt, pár mandlí a trochu medu, rozinek nebo ovoce a máte chutnou a zdravou snídani, která vás zasytí.

Obecně platí, že po správné snídani byste neměli mít hlad po další 3-4 hodiny.

Nezapomeňte pít

Už u snídaně je vhodné vypít sklenici dvě tekutin. Vhodným pitím je voda, džus ředěný vodou, případně čaj. Díky přísunu tekutin se naředí krev a tělo může rychleji roznést přijaté živiny, stejně jako "zapnout" trávení na plný výkon.

Nenechte se oblbnout

Nenechte se zblbnout reklamou, která všechny sladké moučné polštářky, kuličky a lupínky nazývá jako "cereálie" a snaží se ve vás vzbudit pocit, že taková snídaně je zdravá pro vás nebo dokonce i vaše děti. Raději ušetřete a dopřejte si opravdu dobrou a zdravou snídani.

Co vy na to?