Jídlo

Jídlo je základní lidská potřeba, bez něj bychom nebyli. Není ale jídlo jako jídlo a tak je třeba pečlivě zvážit co do sebe dostáváme. Právě k tomu je zde naše rubrika, která vás provede vším, co potřebujte o jídle vědět.

media

Jakých potravin jíme nedostatek, přestože jsou prospěšné a dobře dostupné

Všichni tak nějak tušíme, co bychom měli a neměli jíst, kolik toho zhruba sníst a jak často si porce servírovat. Mnoho z nás má dietní jídelníčky a poučky expertů v malíčku a snažíme se jimi řídit. A i když je tak úplně nedodržujeme, stejně čas od času sníme něco, co považujeme pro tělo za to nejlepší. Ale přesto existují zejména tři skupiny potravin, které bychom měli konzumovat denně a neděláme to – možná z lenosti, možná z neznalosti.
media

Některé chemikálie nemají v jídle co dělat, a přesto tam jsou

Při výběru potravin si dáváte pozor, aby neobsahovaly příliš velké množství transmastných kyselin, cukru nebo soli. Snažíte se vybírat jen to nejlepší, protože si uvědomujete, že se vám taková strava brzy vrátí v podobě lepšího zdraví. K tomu si chystáte obědy do krabiček předem, abyste měli jistotu, že v jídle není nic nezdravého. I tak na vás číhají některé chemické látky, které tělu neprospívají.
media

Řadu potravin vyhazovat kvůli stáří nemusíte. Například sůl žádné datum spotřeby nemá

Jíst zdravě, to znamená i nakoupit si spoustu zdravých potravin, z nichž si budete chystat své pokrmy. Vaše lednice tak nejspíš přetéká všemožnými druhy ovoce i zeleniny, máte plno jogurtů, surovin na přípravu jídel a dalších vychytávek. Ale ne vždy se vám zřejmě podaří spotřebovat vše, co jste si nakoupili, včas. Vyhazujete prošlé výrobky?
media

Proč se vám po jídle chce tak moc spát?

Každý z nás alespoň jednou zažil pořádnou únavu po jídle. Takovou tu, kdy se vám chce spát víc než cokoliv jiného, nedokážete se soustředit a zmáhá vás i jen sebemenší pohyb. Ti šťastnější si po vydatném obědě mohou na chvíli zdřímnout a s únavou se tak vypořádat odpočinkem, my ostatní bychom měli vědět, co za tuto únavu vlastně může a jak se jí dá předejít.
media

Co se v potravinách používá místo cukru a proč na fruktóze vzniká závislost

V potravinách se v posledních letech začal nahrazovat cukr levnějšími sladidly, nejčastěji pomocí glukózy, fruktózy nebo jejich kombinací jako je glukózo-fruktózový (nebo fruktózo-glukózový) sirup. Jak glukźa, tak fruktóza jsou sladké, obě jsou základní druh cukrů a u obou existují výhody i rizika, pokud je konzumujeme místo cukru. Jaký je mezi nimi vlastně největší rozdíl?
media

Jezte tuk, aby vaše tělo mohlo spalovat tuk

Naše tělo potebuje tři základní složky potravy, aby mohlo správně fungovat a mělo dostatek energie: sacharidy, bílkoviny a tuk. Je důležité, aby tyto živiny přijímalo v co nejrozumnějším poměru - když jedna z těchto tří živin v potravě chybí, tělu to za nějakou dobu začne vadit. Tuk nevyjímaje.
media

Je lepší cider nebo pivo?

Pivo se zejména během letních měsíců přetahuje o popularitu s ciderem. Výrobci ciderů sází v reklamě na zdůraznění faktu, že cider je kvašený ovocný nápoj. Producenti piva pak na tradici, ale v posledních letech i na žádný obsah alkoholu při zachování pivní chuti. Pojďme se ale podívat na cider z pohledu výživové hodnoty. Je v ní lepší než pivo?